Recension: Mario and Luigi – Bowser’s Inside Story

Plattform: Nintendo DS
Genre: Actionrollspel
Releasedatum: 9 oktober 2009 (EU)
Utvecklare: Alphadream Corporation
Utgivare: Nintendo

Marios rollspelsdebut startade i och med Super Mario RPG – Legend of the Seven Stars till Super Nintendo. Efter det har RPG-serien delats in i två delar där den ena är Paper Mario-rollspelen och den andra är Mario and Luigi-rollspelen. Mario and Luigi – Bowser’s Inside Story är den tredje delen i Mario and Luigi-serien och även mitt första Mario-RPG.

Svampriket som så många gånger terroriserats av Bowser och hans arméer hotas nu av en ny galning vid namn Fawful. Fawful lurar Bowser att äta en svamp vilket resulterar i att han andas in Mario, Luigi, Prinsessan Peach och andra invånare i staden Toad Town. Nu är det upp till bröderna Mario att hitta Prinsessan som befinner sig någonstans i Bowsers kropp. Bowser å andra sidan måste få ut sin hämnd på Fawful som också hotar att ta över hans slott. Berättelsen är som den ska vara i ett Mario-spel, nämligen lättillgänglig och rolig. Dialogerna blir aldrig tråkiga eller för långsamma. Oftast sitter man med ett leende på läpparna under de humoristiska scenerna.

  

Liksom berättelsen är gameplayet uppdelat så man ena stunden får spela med Mario och Luigi i Bowsers kropp och andra stunden som Bowser i Svampriket. För att båda sidorna ska nå sina mål måste de samarbeta med varandra vilket de annars inte är vana vid. Ett exempel på detta kan vara när Mario och Luigi påskyndar Bowsers matsmältning genom ett minispel när han ska äta en jättemorot. Ett annat exempel är när Bowser istället måste dricka vatten så Mario och Luigi kan nå nya områden i hans kropp. Just denna balans mellan ärkefienderna och användandet av DS:ens dubbla skärmar är väldigt genomtänk.

Striderna i spelet är både enkla och väldigt underhållande. Utvecklarna AlphaDream kombinerar turbaserade strider med en del plattformselement. Oftast är det lättare knapptryckningar, där Mario använder knapp A och Luigi knapp B, så man kan göra mer skada eller blockera fienders slag. Även Bowser kan göra detta i strid men han styrs genom knapparna X och Y.

Mario and Luigi – Bowser’s Inside Story har både en välgjord och varierad ban- och fiendedesign men även ett väldigt varierat gameplay med allt från turbaserade strider och plattformshoppande till minispel och olika pussel. Det är svårt att hitta något negativt med spelet mer än att jag många gånger kände att spelet styrde mig och sa till mig vad jag skulle göra lite för mycket.

   

Mario and Luigi – Bowser’s Inside Story är ändå ett riktigt bra och annorlunda rollspel som har en väldigt bra variation och mycket humor. Missade man spelet som jag gjorde när det släpptes här i Europa förra året är det dags att skaffa det nu.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: