Recension: From the Abyss (NDS)

Plattform: Nintendo DS
Genre: Actionrollspel, Dungeon Crawler
Releasedatum: 25 mars 2010 (EU)
Utvecklare: Sonic Powered
Utgivare: Nobilis

Redan 2008 släpptes From the Abyss i Japan och i Nordamerika. Europa fick det så sent som förra året och om någon mot förmodan väntat på den europeiska releasen kommer de antagligen bli besvikna.

From the Abyss är en dungeon crawler där striderna utkämpas i realtid likt Mana-spelen. Likt många andra dungeon crawlers kommer berättelsen i andra hand. Ännu en gång har ondskan tagit sig fri efter att ha varit fängslad i portalen ”The Abyss Gate” som ligger vid staden Rubenhaut. Drottningen i staden har nu skickat efter hjälp då stadens egna soldater inte kan stå emot det nya hotet. Det är här man som spelare kommer in i bilden. Man får skapa sin egen karaktär utifrån väldigt begränsade val för att sedan besegra ondskan. Djupare än så blir aldrig berättelsen och några minnesvärda karaktärer eller dialoger existerar inte.

 

Spelupplägget är även det väldigt simpelt upplagt. Man träder in i portalen och transporteras till olika platser så som gröna skogar eller mörka gruvor. Utöver själva staden där man bland annat kan handla vapen, rustningar och andra föremål finns det upp mot åtta olika platser man måste ta sig igenom. Varje plats innehåller fyra våningar där man besegrar fiender, hittar kistor och möter en större boss i slutet.

Fiender besegras genom vanliga attacker där man kan använda olika typer av vapen eller special attacker och magier som man kan absorbera från fienderna. Stridsystemet blir snabbt enformigt då fienderna inte bjuder på någon utmaning och mestadels hamrar man endast på A-knappen tills tummen värker. Sin karaktär styr man med de vanliga knapparna och styrkorset men användandet av föremål används genom pekskärmen. I stressade situationer kan detta bli jobbigt då man i övrigt inte använder pekpennan.  

Läser man på förpackningen till spelet är ett av de intressantare inslagen att varje spel blir unikt då grottorna slumpmässigt genereras fram och är aldrig sig lika. Det som står är sant men varje plats har endast runt fem likadana skärmar att slumpmässigt placera ut vilket inte ger någon större skillnad. Det blir inte bättre av att miljöerna är väldigt detaljlösa och någon utforskarglädje finns inte.

 

From the Abyss är spelbart men saknar alldeles för mycket innehåll och blir snabbt enformigt när det både kommer till striderna och utforskandet. Har man tagit sig igenom den första skogen man besöker så vet man hur resten av spelet kommer att fortskrida fast i andra sterila miljöer. Spelet har ändå en styrka som är viktigt att lyfta fram och det är den relativt korta speltiden (cirka 10 timmar) då min tumme inte hade klarat så mycket längre.

Annonser

One Response to Recension: From the Abyss (NDS)

  1. […] – En blogg om Japanska Rollspel En blogg om Japanska Rollspel « Intryck: From the Abyss (NDS) Veckans händelser (V.1) 7 januari, […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: