Recension: Ys I&II Chronicles

Plattform: Playstation Portable
Genre: Actionrollspel
Releasedatum: 22 februari 2011 (US) / 25 februari 2011 (EU, Via PSN)
Utvecklare: Falcom
Utgivare: Xseed Games

.

Efter framgångarna med den tredje och sjunde delen som släpptes till Playstation Portable under hösten har förväntningarna på Ys I&II Chronicles varit ganska höga. Precis som titeln antyder är det de två första titlarna Ys I: Ancient Ys Vanished och Ys II: Ancient Ys Vanished – The Final Chapter som ingår. Ursprungligen släpptes spelen 1987 respektive 1988 men PSP-versionen har självklart förbättrats en hel del sedan dess.

Likt övriga delar i serien med undantag från YS – Origin kretsar handlingen kring den rödhårige och godhjärtade äventyraren Adol Christin. Spelet tar sin början när Adol vaknar upp på kontinenten Esteria i byn Minea där han blivit omhändertagen efter att hans skepp blivit attackerat ute på havet. Strax därpå får Adol i uppdrag av spåkvinnan Sara att finna de sex böckerna av Ys för att kunna stoppa ondskan som börjat sprida ut sig över landet.

Dialogerna har skrivits om i den nya versionen men berättelsen i Ys I känns väldigt innehållslös och oftast får man väldigt vaga direktiv om vart eller vad man ska göra härnäst. I den Nordamerikanska utgåvan av spelet ingår en hel guide för Ys I i manualen vilken kom till användning vid några tillfällen då man helt kört fast.
Berättelsen i Ys II fortsätter direkt där ettan slutar och även om berättelsen fortfarande är väldigt enkel presenteras den bättre med mer dialoger och klarare direktiv. För den som spelat några av de övriga delarna i serien finns det även välkända ansikten som man antagligen kommer att uppskatta.

Något som antagligen är spelens mest unika inslag är stridssystemet. Istället för att ha en attackknapp som brukar vara standard i övriga actionrollspel attackerar Adol automatiskt när man stöter in i fienderna. Till en början kände jag mig ganska skeptisk till detta system men det visade sig i efterhand vara riktigt bra. En nyhet för den andra delen är att Adol även kan använda olika typer av magier. Dessa använder man genom traditionell knapptryckning.
Spelens strider är som ett Ys-spel ska vara; högt tempo och utmanande bossar där man många gånger måste lära sig fiendens rörelsemönster och även använda en del taktik. Med undantag från den sista bossen i Ys I känns bossarna tyvärr inte lika genomtänkta i den första delen som i den andra.

Ytterligare något den andra delen gör mycket bättre än den första är innehållet. I Ys I är speltiden inte längre än 5-8 timmar förutsatt att man inte kör fast för mycket, maxleveln är level 10 vilket nås snabbt och antalet vapen, rustningar och andra föremål är väldigt begränsat. I Ys II har speltiden blivit längre och ligger runt 10-12 timmar, maxleveln har ökat till level 55 och spelet är mer rikt på vapen, rustningar och andra föremål. Den enda nackdelen Ys II har i jämförelse med Ys I är lite längre laddningstider vilket ändå aldrig blir särskilt påfrestande.

En klar förbättring sedan originalen är bilden som ser så bra ut som 2D-grafik bara kan. Båda spelen har en väldigt bra detaljrikedom som får världen att kännas mer levande. När man exempelvis besegrar en fiende faller dessa helt isär och lämnar en lite blodfläck efter sig.

Musiken har även den förbättrats och lugnare melodier varvas med mer fartfylld rock vilket passar stridernas höga tempo. Man kan även välja vilket soundtrack man vill höra. De som finns tillgängliga är originalen till PC88, remaken till Pc-versionen eller det helt nyinspelade till PSP:n. Alla tre låter riktigt bra men personligen valde jag den nya Chronicles-versionen under större delen av spelen.

Även om det första spelet är mycket mer begränsat och alldeles för kort borde man definitivt spela igenom det då tvåan är en direkt fortsättning. Ys II är däremot samlingens absoluta höjdpunkt och har mycket mer innehåll. Vill man ha två klassiska actionrollspel med högt tempo och underhållande samt utmanande strider borde man införskaffa Ys I&II Chronicles.

Ys I:

Ys II: