Recension: Radiant Historia

Plattform: Nintendo DS
Genre: Console-style RPG
Releasedatum: 22 februari 2011 (US)
Utvecklare: Atlus
Utgivare: Atlus USA
 

Efter Radiant Historias utannonsering under förra året var det framförallt två saker som fångade min uppmärksamhet lite extra. Den första var att Atlus tillsammans med några anställda från Tri-Ace som var med och gjorde PS2- rollspelet Radiata Stories (spelen har inget med varandra att göra) låg bakom utvecklingen av spelet. Detta är två spelstudios som gjort mycket bra rollspel genom åren.
Det andra var att Radiant Historia skulle komma och kretsa kring tidsresor. Detta fick både mig och antagligen många andra att dra paralleller till klassikern Chrono Trigger där tidsresor hade en stor betydelse.

 

Många av Atlus tidigare spel har utspelat sig i världar som påminner mycket om vår egen nutida värld. I Radiant Historia befinner man sig istället i en medeltida fantasyvärld med inslag av steampunk likt den i Final Fantasy VI.

I berättelsen får man som spelare följa den före detta soldaten Stocke som nu är en agent för nationen Alistels underrättelsetjänst.
Under en längre tid har Alistel legat i krig mot kungadömet Granorg som styrs skoningslöst av drottningen Protea.
Inför ett av Stockes uppdrag där han tillsammans med två andra soldater Raynie och Marco ska eskortera en spion får han av sin uppdragsgivare Heiss en mystisk bok kallad The White Chronicle. Uppdraget slutar inte riktigt som Stocke och hans kamrater trodde utan det visar sig istället att Stocke nu kan resa i tiden mellan två dimensioner med hjälp av  boken.
Genom att göra detta försöker Stocke att skapa den ”sanna” framtiden men det visar sig även att någon annan försöker motarbeta honom genom att ha den andra boken kallad The Black Chronicle.   

 

Jämför man moderna japanska rolspel med västerländska brukar de japanska anses mer linjära där spelaren inte har någon direkt inverkan på berättelsen. Radiant Historia lyckas däremot bryta detta mönster något då man ställas inför viktigare val och sidouppdrag som kan komma och påverka berättelsen utfall.

Berättelsen är välskriven och sidouppdragen känns väldigt relevanta vilket inte många spel brukar lyckas med.  Då man kommer resa fram och tillbaks i tiden krävs det en del problemlösning för att veta till vilken tid man ska resa till. Detta gör även att samma händelser utspelas flera gånger och berättelsen kan lätt blandas ihop. Men tack vare funktionen att kunna snabbspola i dialogerna och en lättläst sammanfattning i menyn blir detta aldrig något stort problem.

 

Radiant Historia är ett traditionellt rollspel utan slumpmässiga strider som ändå känns nyskapande och kräver taktik. Under striderna står fienderna utplacerade på en 3×3 stor spelplan. Genom olika attacker kan man putta runt fienderna på denna plan för att på det sättet kunna attackera flera samtidigt. Oftast kräver både bossarna och de vanliga striderna en del taktik vilket gör att man är mer engagerad under strid. 
Många av Atlus spel brukar förknippas med en hög svårighetsgrad men i detta fall är den ganska låg. Beroende på hur mycket sidouppdrag man tar sig an ligger den totala speltiden runt 30-40 timmar vilket känns lagom.

 

I Radiant Historia finns det inga påkostade mellansekvenser eller karaktärer med inspelade röster vilket lämnar en del åt fantasin. Soundtracket som är tonsatt av Yoko Shimomura (Super Mario RPG, Legend of Mana och Kingdom Hearts) är riktigt bra och man önskar många gånger att DS:ens högtalare vore lite kraftfullare för att ge en bättre ljudupplevelse. Bristerna är få men ska man vara petig kunde ljudeffekterna för fotstegen  ha varit bättre.  

 

Med endast någon vecka ifrån den västerländska releasen av Nintendo 3DS visar de nuvarande rollspelskungarna Atlus att DS:en fortfarande är vid liv. Radiant Historia är ett traditionellt rollspel som ändå lyckas förmedla en modern känsla genom sina smarta strider och sin välskrivna berättelse. Detta samtidigt som spelet frambringar nostalgiska känslor från 16-bitstiden.

 

Annonser

6 Responses to Recension: Radiant Historia

  1. eclectrocute skriver:

    Vill bara säga att du inte bara skriver en fruktansvärt bra och intressant blogg, du verkar även ha en väldigt god smak. Därför känns det tryggt att veta att Radiant Historia snart landar i min brevlåda.

  2. […] (Ända fram tills den 14 december kommer jag att kora årets japanska rollspel i olika kategorier för att sedan fram tills den 24 december lista de tio bästa japanska rollspelen 2011.) Årets Nykomling: Radiant Historia Plattform: DS Genre: Console-Style RPG Betyg: 5/5 Mästerverk […]

  3. […] (Ända fram tills den 14 december kommer jag att kora årets japanska rollspel i olika kategorier för att sedan fram tills den 24 december lista de tio bästa japanska rollspelen 2011.) Årets Bästa Rollspel: Radiant Historia Plattform: DS Genre: Console-Style RPG Betyg: 5/5 Mästerverk […]

  4. […] och (oftast) snabba leveranser. Vill man läsa mer om förra årets bästa spel har jag skrivit en recension av det. Like this:GillaBli först att gilla denna […]

  5. […] Radiant Historia som nu fått sig en nytryckning. Bäst att passa på innan den är slutsåld! Här kan man läsa en recension av […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: