Recension: Parasite Eve 2

Plattform: Playstation 1
Genre: Survival Horror, Actionrollspel
Releasedatum: 12 januari 2000 (US) / 25 augusti 2000 (EU)
Utvecklare: SquareSoft
Utgivare: SquareSoft

När SquareSoft som de en gång i tiden kallades var som störst under Playstation 1-eran utspelades majoriteten av deras spel i magiska fantasyvärldar fyllda av kristaller, stora svärd och gulliga chocobos. 1998 avvek däremot SquareSoft från sina vanliga standarder och skapade istället ett mer västerländsktinspirerat spel som både kombinerade rollspel och survival horror. Spelet fick titeln Parasite Eve vilket är baserat på boken och filmen med samma namn. Under sex dagar fick man följa den unga polisen Aya Brea i kampen mot muterade varelser i ett snöigt och skrämmande Manhattan, New York. Liksom allt annat som SquareSoft rörde under den tiden blev Parasite Eve en framgång och redan två år senare, dvs år 2000, släpptes uppföljaren Parasite Eve 2 till Playstation 1.

Några år har nu passerat sedan det första spelet och Aya har flyttat till Los Angeles där hon jobbar för MIST-enheten (Mitochondrial Investigation and Suppression Team) hos FBI. MIST är en specialgrupp vars syfte är att jaga och undersöka NMCs (Neo-Mitochondrial Creatures), det vill säga liknande mutationer som terroriserade New York i det första spelet. Efter att undersökt byggnaden Akropolis Tower i Los Angeles leds Aya ut till den övergivna staden Dryfield i Mojaveöknen. Väl framme visar det sig att allt inte står rätt till och återigen måste Aya rädda mänskligheten från dess undergång.

Tillskillnad från det första Parasite Eve som ofta beskrivs som ett cinematiskt RPG har fokus på berättelsen tonats ner något i den andra delen. Berättelsen är fortfarande intressant men inte på samma nivå som i ettan. Miljöerna och atmosfären är däremot fortfarande lika obehagliga. Staden Dryfield är en typisk amerikansk småstad som antagligen inte ens finns med på kartan. Staden känns övergiven och man känner sig oftast väldigt ensam medan man vandrar runt i övergivna hotellrum och mörka kloaker.

Spelet har inte något inspelat tal men ljudeffekterna används väldigt effektivt vilket kompenserar gott och väl för det. Utöver en del tveksam fiendedesign är grafiken precis vad man kan förvänta sig av ett sent Playstation 1-spel från SquareSoft, alltså riktigt bra och med FMW-sekvenser som imponerar än.

Den största nyheten med Parasite Eve 2 är striderna som nu blivit mindre rollspel och mer survival horror. Har man någon gång spelat ett av de tidigare Resident Evil-spelen kommer premisserna att kännas väldigt bekanta. Vi har den ganska stela styrningen, mycket pussellösning, backtracking mellan samma områden och strider som utspelas i realtid med synliga fiender. Den stelare kontroll gör Aya mer begränsad och striderna kan snabbt bli stressiga. Många gånger utspelas striderna också i trängre utrymmen med små marginaler vilket gör situationen ännu mer stressig.

En stor skillnad mot Resident Evil är spelets RPG-element. Efter strid får man både erfarenhetspoäng vilket man kan stärka Ayas magier med och BP (bonus points) vilket man bland annat kan handla nya vapen för. Aya kan utöver olika skjutvapen även kasta olika former av magier eller parasite energy som det kallas i spelet. Gillar man Resident Evil och rollspel är denna kombination väldigt underhållande. Något jag däremot saknar är byggandet av egna vapen vilket man kunde göra i det första spelet. Genom att kombinera olika olika vapen kunde man göra dem starkare eller ge dem nya attribut.

Det första Parasite Eve är riktigt stämningsfullt och har en intressant berättelse. Något som SquareSoft inte riktigt lyckades med var balansen mellan rollspel och survival horror. Gameplayet levde inte upp till de bästa rollspelen och inte heller till de bästa survival horror-spelen utan hamnade istället någonstans däremellan. I Parasite Eve 2 har SquareSoft lyckats bättre med denna balansgång och är ett av de bättre survival horror-spelen. Att Parasite Eve 2 har inspirerats av Capcoms Resident Evil-serie är tydligt men Parasite Eve 2 känns ändå unikt genom en del rollspelselement och minnesvärda karaktärer i en skrämmande inramning.