Recension: The 3rd Birthday

Plattform: Playstation Portable
Genre: Tredjepersonsskjutare, Actionrollspel
Releasedatum: 29 mars 2011 (US) / 1 april 2011 (EU)
Utvecklare: HexaDrive
Utgivare: Square Enix

Under den senaste tiden har Square Enix börjat satsa allt mer på en bredare marknad och många av deras spel har blivit allt mer lättillgängliga och actionfokuserade. Final Fantasy XIII fick exempelvis ett minst sagt linjärt upplägg och Square Enix har själva jämfört spelet mer med Call of Duty istället för ett traditionellt rollspel. Ytterligare exempel är Front Mission Evolved som visade sig vara en fartfylld tredjepersonsskjutare som gick långt ifrån sina rötter där rollspel kombinerades med strategi.
Nu, i och med Aya Breas återkomst i The 3rd Birthday har Parasite Eve-serien också ändrat riktning och blivit allt mer actionorienterat än de tidigare två delarna.

Spelet drar snabbt igång med en imponerande och stämningsfull sekvens där ett snöigt och mörkt New York blir attackerat av stora tentakelliknande rötter (”The Babel”) som kommer upp ur marken och skapar kaos i staden. Den andra typen av fiender som också börjat dyka upp på de kalla gatorna är de så kallade ”The Twisted” som livnär sig på människor. Återigen är det Aya Brea som måste rädda staden men denna gång på ett ganska annorlunda sätt. Genom en maskin som organisationen CTI (Counter Twisted Investigation) tagit fram kan Aya resa i tiden och på det sättet bekämpa fienden för att skapa en ljusare framtid för mänskligheten.

En stor besvikelse i The 3rd Birthday är Ayas personlighet. Tillskillnad från tidigare delar är hon nu mycket mer osäker, vilket kan bero på hennes minnesförlust, och vid flera tillfällen får hon fram något stönande ljud istället för ett normalt tal. De engelska rösterna är annars rätt välgjorda.

Berättelsen har många intressanta element som tidsresor, glömda minnen, återkommande karaktärer från tidigare spel och flera oväntade vändningar. Tyvärr blir berättelsen många gånger lite svår att hänga med i och den innehåller också flera så kallade ”plot holes”.

De två första delarna i serien bjöd på ett gameplay där rollspel kombinerades med survival horror men The 3rd Birthday har istället blivit en fartfylld tredjepersonsskjutare där RPG-elementen tonats ner. Mellan och under de ganska linjära uppdragen får Aya erfarenhetspoäng på traditionellt vis, man kan uppgradera samt köpa nya vapen och genom en så kallad ”DNA board” som kan vara en aning rörig till en början kan man uppgradera och ge Aya nya förmågor.

Även om The 3rd Birthday är lite utav en besvikelse jämfört med tidigare delar är det ändå en bra tredjepersonsskjutare som tillför några nya och helt klart intressanta delar. Bland annat kan Aya genom sin overdive-förmåga teleportera sig mellan soldaterna som slåss sida vid sida med henne och på detta sätt snabbt förflytta sig samt få en ny livsmätare. Genom att ladda upp en mätare kan även Aya  tillsammans med de övriga soldaterna utföra en så kallad crossfire som bland annat gör mer skada på fienden.

Även om The 3rd Birthday har en del omspelarvärde i form av achievements, flera svårighetsgrader, bonusscener och en rank på alla uppdrag kände jag mig rätt nöjd efter första genomspelningen som tog 8 timmar på den normala svårighetsgraden. Detta beror på att striderna kunde bli lite för enformiga och miljöerna kändes något opersonliga och detaljlösa. Grafiken är annars, rent tekniskt, riktigt snygg och pressar PSP:ns kapacitet. Något Square Enix måste få beröm för är också de korta laddningstiderna som till och med utan installation är näst intill obefintliga.

Den som förväntar sig ett nytt Parasite Eve 3 kommer antagligen att bli besviken då The 3rd Birthday går långt bort från sina rötter och Aya är inte riktigt den karaktär man tidigare lärt känna och tycka om. Annars är The 3rd Birthday ändå en bra men något enformig tredjepersonsskjutare med lättare RPG-element och nya intressanta funktioner under striderna.

One Response to Recension: The 3rd Birthday

1. […] (Ända fram tills den 14 december kommer jag att kora årets japanska rollspel i olika kategorier för att sedan fram tills den 24 december lista de tio bästa japanska rollspelen 2011.) Årets Besvikelse 2011: The 3rd Birthday Plattform: Playstation Portable Genre: Tredjepersonsskjutare, Actionrollspel Betyg: 3/5 Bra […]