Vad är ett japanskt rollspel (JRPG)?

Vad är det egentligen som definierar just ett japanskt rollspel (JRPG)?

Många gånger delas genren rollspel upp mellan de japanska rollspelen (inkl. österländska rollspel) och de västerländska rollspelen (WRPG).
Ett JRPG beskrivs ofta som ett rollspel där fokus ligger på att berätta en berättelse längst en linjär väg där man som spelare har mindre valmöjlighet. Rent visuellt kan många JRPG:n också inspireras också av den japanska anime- och mangaindustrin.
Ett WRPG brukar många gånger beskrivas som ett rollspel där spelaren får skapa sin egen karaktär, utforska en öppen värld och ställas inför många val. Rent visuellt inspireras många WRPG:n av miljöer som bland annat kan återfinns i Tolkiens verk såsom Sagan om Ringen.   

Även om jag kan hålla med om att de japanska och västerländska rollspelen ofta följer dessa mallar finns det också många undantag. Demon’s Souls eller Kings Field-serien är JRPG:n som bättre passar beskrivningen för ett WRPG och då dessa undantag finns kan man inte heller kalla JRPG eller WRPG för någon genre. Exempel kan också finnas vad gäller västerländska utvecklare. När Final Fantasy VII introducerade en helt ny rollspelsindustri här i väst under 90-talet var det flera västerländska studios som hoppade på trenden. Exempelvis skapade utvecklarna Crave PS1-rollspelet Shadow Madness som mer påminner om ett Final Fantasy-spel än ett typiskt WRPG.

Går man in på diverse speldatabaser som exempelvis Gamefaqs.com kommer man med stor sannolikhet inte att finna uppdelningen JRPG eller WRPG. Istället finner man genren rollspel med underkategorier som actionrollspel, strategirollspel mfl. Två stycken genres som, inte alltid, men många gånger används av de japanska respektive västerländska utvecklarna är ”Console-Style RPG:s” (konsolbaserade rollspel) som exempelvis Final Fantasy och ”PC-Style RPG:s” (PC-baserade rollspel) som exempelvis Dragon Age.    

Att sätta ”japanska” eller ”västerländska” framför rollspel gör det inte till någon egen genre eller subgenre då det inte säger något om innehållet såsom gameplay. Rollspel i sig är däremot en genre.  

 

(Två JRPG:n som skiljer sig mycket i både grafik och gameplay)

Rollspel i sig, oavsett vart det utvecklats, är som sagt en genre och diskussionen om dess innebörd går många gånger isär. Jag tänkte därför ge min definition av ett rollspel.
Några grundantaganden för att definitionen ska stämma är att den måste gälla alla rollspel oavsett vart i världen de utvecklats, alla subgenres som exempelvis actionrollspel eller strategirollspel och slutligen måste definitionen särskilja just rollspelen från övriga genres. Annars är det ingen mening att definiera något.  

Några vanliga antaganden som jag inte tycker kan definiera rollspel är nedanstående fem punkter.

 ”Ett rollspel ska utspela sig i fantasymiljöer”  

Detta säger endast hur ett spel ser ut men inget om dess spelmekanik. Även om de tidiga rollspelen utspelade sig i klassiska fantasymiljöer med drakar, dvärgar, magier osv skulle detta innebära att spel som Gauntlet eller Golden Axe är rollspel medan Fallout- eller Persona-spelen inte är det.

”Ett rollspel ska vara storybaserat”

Detta är något som inte heller kan skilja rollspelen från övriga genres då många spel är storybaserade idag. De tidiga rollspelen som kom till och var baserade på bordsrollspelet Dunegons and Dragons (D&D, från 1974) hade ofta inte ens någon berättelse utan handlade mest om att dungeon crawla.    

 ”I ett rollspel ska man ta sig an en roll”

Att man tar sig an en roll är inget som kan särskilja rollspelen från övriga genres då man gör det i allt från Super Mario Bros till Uncharted-spelen. Många brukar däremot mena att man i ett rollspel ska skapa sin egen karaktär som man sedan får styra. Även detta är något som är vanligt i andra spel som exempelvis The Sims-spelen. 

”Ett rollspel ska ha en öppen värld som man fritt får utforska på egen hand”   

Att fritt få utforska en virtuell värld är något som de Pc-baserade rollspelen (PC-Style RPGs) har gemensamt men inget som kan definiera rollspelen som genre. Många spel som exempelvis GTA-serien använder detta inslag eller så kallade sandlådeupplägg. Om vi ändå rent hypotetiskt skulle acceptera denna definition finns det ytterligare svårigheter då det är ett väldigt subjektivt mått att mäta hur fritt eller öppet ett visst spel är.  

 ”I ett rollspel kan spelaren själv påverka utkomsten i spelet genom egna val”

I de ursprungliga bordsrollspelen som D&D var själva rollspelandet en stor del där spelaren själv utifrån sin egen fantasi fick komma på lösningar och olika val som sedan kunde påverka spelets fortsättning. De första datorrollspelen var baserade på D&D men varken då eller idag kan man rollspela i dess ursprungliga bemärkelse.
Den stora skillnaden är att man i datorrollspelen som Fallout endast ställs inför ett antal förutbestämda val som en speldesigner valt åt dig. Det är skillnad på att få komma på sina egna val med sin egen fantasi som begränsning och att välja mellan några redan bestämda.  
De tidiga datorrollspelen (Wizardry, Ultima, Akalabeth och Temple of Apshai) inspirerades av bordsrollspelet D&D och lyckades få med det mesta från D&D som dess strids- och levelsystem men , ironiskt nog, inte själva rollspelandet där man gör egna val då det inte var eller är möjligt.
Många anser att dialogvalen som man ställs inför i många WRPG:n som Mass Effect, Fallout och The Elders Scroll gör dem till de ”riktiga” rollspelen. Dessa dialogval eller dialogträd är inte att rollspela och många idag japanutvecklade rollspel som The Dark Spire eller Etrian Odyssey har mer gemensamt med de tidiga datorrollspelen än någon av de ovannämnda ”riktiga” rollspelen. Dessa dialogträd påminner mer om ett personlighetstest än riktigt rollspelande. 
Dialogval är också något som många andra icke-rollspel använder sig av. Se till exempel Heavy Rain eller Ace Attorney-spelen. 

 

(Ett actionrollspel (Mass Effect) och ett äventyrsspel (Heavy Rain) där spelaren ställs inför val som sedan påverkar utkomsten)

”Vad är då ett rollspel?”

Det finns däremot en sak som definierar datorrollspelen som de första rollspelen även lyckades låna från bordsrollspelen. Det är själva grindandet där man genom upprepade strider eller handlingar får någon form av erfarenhetspoäng och då level up vilket gör ens karaktär eller karaktärer rent statistiskt starkare. Man ska inte förväxla level up med power up som är en helt annan sak.

Ett exempel på två ganska lika men ändå så olika spel är actionäventyrsspelet Zelda – A Link to the Past och actionrollspelet Secret of Mana. Genom detta exempel kommer man också tydligt se varför Zelda inte är ett rollspel medan Secret of Mana är det.
Oavsett hur många fiender man besegrar med Link i Zelda kommer han fortfarande att göra lika mycket skada men i Secret of Mana kommer karaktärerna att göra mer skada ju mer fiender de besegrar. Det handlar enkelt sagt om exp. och level up. Självklart är det inte orden erfarenhetspoäng och level up som gör det till ett rollspel utan själva mekaniken bakom.

För att återgå till huvudfrågan: vad är ett japanskt rollspel?

Att sätta japanska före rollspel säger inte mycket mer än att spelet är utvecklat i Japan och följer egentligen ingen given mall (även om många gör det). Genren rollspel, oavsett vart det utvecklats eller vilken subgenre det tillhör, definieras av att ha någon form av erfarenhetspoäng och level up som gör ens karaktärer rent statistiskt starkare genom upprepade handlingar som ofta består av strider.     

Lämna gärna en kommentar om vad du tycker och varför du tycker så.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: