Recension: Wizardry – Labyrinth of Lost Souls

Plattform: Playstation 3 (Via PSN)
Genre: Rollspel, Förstaperson, Dungeon Crawler
Releasedatum: 2 juni 2011 (US)
Utvecklare: Acquire
Utgivare: Xseed

När Wizardry gjorde debut under 80-talet med Wizardry – Proving Ground of the Mad Overlord blev det snabbt en succé och resulterade sedan i åtta huvuddelar fyllda av dungeon crawling i förstaperson. Serien är ursprungligen utvecklad av det västerländska företaget Sir-Tech som efter Wizardry 8 slog igen sina portar för gott. En stor anledning är att denna typ av dunegon crawlers har tappat fäste sedan guldåldern under 80-talet men serien har ändå lyckats leva vidare i form av flera sidotitlar som framförallt olika japanska utvecklare legat bakom.

Det senaste spelet Wizardry – Labyrinth of Lost Souls är utvecklat av det japanska företaget Acquire som redan har erfarenhet av dungeon crawlers då det även ligger bakom PSP-titeln Class of Heroes. För de som inte bekantat sig med genren eller tidigare Wizardry-spel är premisserna oftast väldigt snarlika. Efter att man skapat sitt team av äventyrare och bekantat sig med staden har man två olika grottor med fem respektive tio våningar vardera att utforska.
För att endast kosta $15 är antalet våningar och speltiden klart godkänd. Vill man ha ännu mer utforskande går det redan idag att köpa till fem våningar för $5 och mer DLC är antagligen att vänta.
Något som däremot kan kännas lite snålt tilltaget är antalet vapen, rustningar och andra föremål som det kunde ha funnits mer av.

Det viktigaste i en dungeon crawler då berättelsen oftast inte är det primära är att den innehåller en stark utforskarglädje. Wizardry – Labyrinth of Lost Souls lyckas med detta och tillskillnad från många andra dungeon crawlers där grindandet lätt kan förstöra tempot i utforskandet går man i Wizardry – Labyrinth of Lost Souls relativt fort upp i level vilket gör att man snabbt kan fortskrida till nästa våning. Med det sagt kan spelet ändå stundtals vara riktigt utmanande och en del uppdrag kräver en hel del grindande för att hitta föremålet man behöver. Däremot kan man spara överallt vilket gör att man aldrig behöver oroa sig för att behöva spela om långa partier.

Under strid har man sex karaktärer med sig, varav tre i främre och tre i bakre ledet, och på traditionell manér ger man dessa kommandon av olika slag. Mycket i spelet är väldigt slumpmässigt och vid en level up kan ens karaktärer både öka men också minska i vissa attribut. Vad en kista innehåller eller vilket föremål en fiende lämnar efter sig är även det helt slumpartat. Har man inte turen med sig alla gånger kan detta bli något frustrerande.

Att utvecklarna valt Playstation 3 som format beror verkligen inte på att spelet pressar dess fulla kapacitet. Det finns inga flådiga mellansekvenser eller avancerade rörelseanimationer för karaktärerna. Istället finns det väldigt välgjorda illustrationer och karaktärsporträtt där man lyckats fånga den klassiska Wizardry-stilen samtidigt som man känner av en typisk japansk sådan. Även om spelet är begränsat rent tekniskt är det även detta som får spelet att kännas levande. Lätt flödar fantasin iväg när man utforskar mörka korridorer samtidigt som man hör morrande ljud i bakgrunden.

Wizardry – Labyrint of Lost Souls är en riktigt bra dungeon crawler med mycket utforskande och element av den gamla skolans rollspel. Det som gör spelet så bra är också det som kommer att skrämma bort många, framförallt nya spelare. Gamla fans av serien kommer däremot att bli nöjda och för nykomlingar som vågar ge spelet en chans kan det också vara en bra inträdesport till genren.

One Response to Recension: Wizardry – Labyrinth of Lost Souls

1. […] (Ända fram tills den 14 december kommer jag att kora årets japanska rollspel i olika kategorier för att sedan fram tills den 24 december lista de tio bästa japanska rollspelen 2011.) Årets 6:e Bästa: Wizardry – Labyrinth of Lost Souls Plattform: PS3 (Via PSN), Iphone/Ipod Genre: Dunegon Crawler Betyg: 4/5 Mycket bra […]