Recension: Terranigma

Plattform: Super Nintendo
Genre: Actionrollspel
Releasedatum: 19 december 1996 (EU)
Utvecklare: Quintet
Utgivare: Nintendo

När Terranigma släpptes här i Europa 1996 hade Playstation 1 redan kommit ut i butikerna och den sena releasen var också anledningen till att Enix aldrig släppte spelet i Nordamerika. Idag har Terranigma blivit ett av Super Nintendos mer eftertraktade rollspel och ett komplett exemplar kan kosta en slant. Tillsammans med Soul Blazer och Illusion of Gaia (Illusion of Time i Europa) brukar Terranigma anses vara den tredje och slutgiltiga delen i Gaia-trilogin, om man bortser från den spirituella uppföljaren The Granstream Saga. Även om alla tre delar är fristående kretsar deras berättelser kring jordens skapelse och dess evolution.

I Terranigma får man följa bråkstaken Ark som bor i den underjordiska och isolerade byn Crysta där livet stillsamt passerar. En dag bryter sig Ark in i stadens förbjudna rum där han finner en box som han inte kan låta bli att öppna. Tillsammans med en vänlig blob-figur kallad Yomi frigörs även en mystisk kraft som förstelnar byns alla invånare. Ark och Yomi måste nu besöka fem torn och klara dess utmaningar för att väcka byn till liv igen. Snabbt visar det sig att Ark även har en större uppgift där han måste ge sig ut på en lång resa för att återskapa den övre världen som till en början är helt tomt på liv och rörelse.

Då man reser runt mellan olika kontinenter, baserade på vår egen värld, för att återskapa dessa blir miljöernas variation riktigt bra men berättelsen i sig är under större delen av spelet ganska innehållslös och översättningen är långt ifrån välgjord. Det är sällan man träffar på några minnesvärda karaktärer och ofta finner man sig vandra runt helt ensam. Av den totala speltiden på 15-20 timmar är det inte förrän de sista timmarna, vilket är lite för sent, som berättelsen faktiskt blir intressant och ganska händelserik.

Föregångaren Illusion of Gaia (Time) hade en välskriven berättelse men var alldeles för linjärt och styrt. Terranigma är inte alls lika linjärt och likt miljöerna bli variationen hög där strider, utforskande och pussellösning kombineras. Rent spelmässigt bjuder Terranigma inte på några revolutionerande nyheter vilket egentligen inte behövs då det är ett välgjort actionrollspel i samma anda som Mana-serien. Striderna får också lite mer djup då Ark har upp mot 6 olika attacker som fungerar bättre respektive sämre på vissa fiender. Utöver vanliga attacker har man även tillgång till olika magier vilket tyvärr inte kommer till användning så ofta.

Rent grafiskt ser Terranigma bra ut men inte alls lika detaljrikt som Illusion of Gaia (Time) som faktiskt släpptes något år innan Terranigma. Musiken är annars riktigt välkomponerad och temat för den första världskartan är ett av de bättre någonsin.

Terranigma är inte i klass med de bästa rollspelen till Super Nintendo men fortfarande ett bra sådant. Skulle utvecklarna Quintet ha kombinerat Illusion of Gaias (Time) berättelse och bild med Terranigmas musik och gameplay hade de antagligen skapat ett av historiens bättre actionrollspel. Nu lyckades aldrig Quintet med Tomoyoshi Miyazaki i spetsen att skapa det perfekta actionrollspelet men de hann i alla fall, innan de mystiskt försvann, ge oss en omtalad och kultförklarad trilogi med sina egna styrkor och svagheter.