Recension: Kingdom Hearts – Re:coded

Plattform: Nintendo DS
Genre: Actionrollspel
Releasedatum: 14 januari 2011 (EU)
Utvecklare: Square Enix, h.a.n.d.
Utgivare: Square Enix

Att försöka göra en överblickande sammanfattning av Kingdom Hearts universum är idag inte det allra enklaste. Square Enix har pumpat ut flertalet sidotitlar och för varje ny del uppstår det fler frågetecken än svar. I den senaste delen som släpptes tidigare i år har Square Enix tillsammans med utvecklarna h.a.n.d. gjort en remake av det tidigare japanexklusiva mobilspelet Coded.

Inför releasen av Re:coded var mina förväntningar väldigt låga och det tog flera månader efter releasen innan jag faktiskt började spela spelet vilket är första gången för ett Kingdom Hearts-spel. Anledningen till det var att mina tidigare erfarenheter med Kingdom Hearts till Nintendos maskiner som Chain of Memories och 358/2 Days inte alls har varit lika positiva som med motsvarigheterna till Sonys konsoler. Chain of Memories och 358/2 Days begränsades mycket på grund av GBA:s och Nintendo DS hårdvara som exempelvis  avsaknaden av två analoga styrspakar vilket begränsat styrningen och spelen var rent prestandamässigt ganska nedgraderade i jämförelse med tidigare delar. Även om dessa problem fortfarande finns kvar är jag såhär i efterhand ändå positivt överraskad och Re:coded visade sig vara långt över förväntan.

Re:coded utspelar sig efter Kingdom Hearts 2 men för den som väntar på en fortsättning på Soras äventyr är bevikelsen antagligen ett faktum då spelet egentligen inte berättar något nytt och det känns stundtals helt irrelevant för den övergripande Kingdom Hearts-berättelsen.
Det hela börjar med att Benjamin Syrsa (Jiminy Cricket) upptäcker ett mystiskt meddelande (”Their hurting will be mended when you return to end it”) i sin journal där han dokumenterat Soras tidigare äventyr. För att lösa mysteriet tar han hjälp av kung Mickey och genom en dator lyckas gänget föra över journalen och dess innehåll till en virtuell värld. Snabbt visar det sig att journalens värld är full av buggar vilket måste stoppas och till sin hjälp har de en digitalisera klon av Sora som skickats in i journalen.
Har man spelat tidigare delar i serien kommer mycket att kännas igen då Square Enix flitigt återvunnit världar, karaktärer och liknande händelser från de tidigare spelen. Även bilden och musiken, som annars ser och låter bra, kommer att vara bekant för veteraner av serien.

Även om varken berättelsen, bilden eller musiken bjuder på några direkta nyheter gör överraskande nog gameplayet det. Visst utspelar sig en stor det av spelet på traditionell hack and slash-manér likt de tidigare spelen men stundtals förvandlas spelet till en rälsskjutare, en 2D-plattformshoppare, ett RTS och till och med ett turbaserat rollspel där man slåss sida vid sida med Herkules och Cloud. Varje del kan kännas något grundläggande men det ger ändå en bra variation och allt återvunnet material känns inte lika enformigt.

En annan stor behållning med spelet är dess level up-system av magier och specialattacker. Genom att kombinera två magier eller specialattacker kan man bilda en ny starkare magi eller attack. Detta blir snabbt underhållande och personligen lade jag ner mycket tid på att exprimentera fram nya magier och attacker.
Utöver detta har man också ett bräde likt en sphere grid från Final Fantasy X där man installerar olika chip med förbättrade egenskaper som HP+2 eller Defence+1 osv.

Även om Kingdom Hearts Re:coded återvunnit lite för mycket från tidigare delar och har en berättelse som är irrelevant för serien känns det rent spelmässigt väldigt uppfriskande och har en bra variation i sig. Re:coded är i dagsläget det bästa Kingdom Hearts-spelet som Nintendo har och är, spelmässigt, ett steg i rätt riktning för framtida Nintendo-titlar.

One Response to Recension: Kingdom Hearts – Re:coded

1. […] (Ända fram tills den 14 december kommer nya japanska rollspel att koras i olika kategorier för att sedan fram tills den 24 december lista de tio bästa japanska rollspelen 2011.) Årets Överraskning 2011: Kingdom Hearts – Re:coded Plattform: Nintendo DS Genre: Actionrollspel Betyg: 3/5 Bra […]