Recension: Panzer Dragoon Saga

Plattform: Saturn
Genre: Console-Style RPG
Releasedatum: 1998 (EU)
Utvecklare: Team Andromeda
Utgivare: Sega

När Panzer Dragoon Saga begav sig under sent 90-tal i Nordamerika och Europa var det under en tid när Sega Saturn var på väg att ersättas av uppföljaren Dreamcast. Spelet fick ett varmt mottagande och har hyllats genom åren men för majoriteten passerade det obemärkt förbi och dess tryckning blev här i väst väldigt begränsad.

Även om Panzer Dragoon Saga bytte inriktning tillskillnad från seriens två tidigare delar, Panzer Dragoon och Panzer Dragoon Zwei, och gick från att vara en rälsskjutare till att bli ett rollspel ville utvecklarna Team Andromeda på vissa sätt vara troget originalen.
Den post-apokalyptiska värld som serien utspelar sig i är sig fortfarande lik där imperiet skövlar planetens kvarstående naturresurser samtidigt som de letar efter teknologi från en svuren tid. Mitt i allt detta går en grupp rebeller till anfall mot imperiet och våran huvudkaraktär Edge beger sig nu ut tillsammans med sin flygande drake för att ta ut sin hämnd på rebellerna efter att hans kapten och kamrater mött sitt öde.

Ett bra tempo utan ”onödiga” scener
Berättelsen har en stor plats i Panzer Dragoon Saga och spelet kan beskrivas som ett cinematiskt rollspel med många riktigt välgjorda mellansekvenser. Oftast finns det inget utrymme för ”onödiga” scener utan historien fortskrider i ett väldigt bra tempo där man aldrig hinner tappa intresset.

Det största problemet med berättelsen är däremot att världen känns alldeles för tom på människor och det bli lätt ensamt. Enligt spelets producent Yukio Futatsugi är det ett genomtänkt val för att skapa en bättre känsla till spelets övergivna och post-apokalyptiska värld. Personligen känns det mer som en begränsning och världen känns inte alls lika spännande och levande som den annars kunde ha gjort.

Innovativa strider
Panzer Dragoon Sagas mest intressanta del är dess, än idag, unika stridssystem som lyckas kombinera traditionellt menybläddrande med realtid där man strategiskt förflyttar sig likt ett strategirollspel.
Striderna utspelas alltid på dragryggen där man i realtid flyger runt fienderna för att placera sig runt dem i fyra olika riktningar. Beroende på vilken fiende man möter kan man genom denna förflyttning finna dess svagheter från en viss vinkel men även själv ta mer skada från en annan. Efter att man sedan roterat klart och låtit sin action-mätare fyllas upp kan man öppna sin stridsmeny där man i lugn och ro väljer sina attacker. Genom detta system blir striderna både roliga och innovativa där man alltid måste vara på sin vakt.

Tidens gång
Att Team Andromeda har haft stora ambitioner märks men det gör även spelets ålder. Grafiken är som förväntat rätt kantig och miljöerna blir lätt enformiga när samma detaljlösa korridorer upprepas. Att spelets variation, rent spelmässigt, är väldigt dålig gör saken inte bättre. För att vara ett spel på fyra skivor är det också ovanligt kort (under 15 timmar) och världen känns både begränsad och relativt liten.

Är man ingen spelsamlare av något slag känns Panzer Dragoon Saga på grund av sitt höga pris inte som någon bra investering men har man ändå chansen att spela det är det en upplevelse som än idag står ut från mängden mycket tack vare dess originella strider.
Hade Team Andromeda gett världen lite mer liv och variation samt innehåll hade Panzer Dragoon Saga varit ett mästerverk. Nu når det inte riktigt hela vägen fram.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: