En återblick på Final Fantasy-serien (DEL 3/3)

En av spelvärldens största spelserier, Final Fantasy, har sitt 25-årsjubileum i år och det firar jag med att blicka tillbaks på seriens hittills fjorton släppta huvuddelar. Vill man läsa de tidigare delarna kan man nå dessa här och här.

Final Fantasy XI innebar inte endast början på seriens MMORPG-satsning utan även slutet för flera kända ansikten som länge varit med. Skaparen Sakaguchi och kompositören Uematsu är två namn av flera som hoppade av företaget och istället startade upp Mistwalker som bland annat ligger bakom Lost Odyssey och The Last Story.

Att den elfte delen gick online kom för mig och många andra som en stor överraskning. Serien har sedan den första delen handlat om att berätta en berättelse vilket ett onlinerollspel inte fokuserar på i samma utsträckning.

Samtidigt som Final Fantasy XI skiljer sig en hel del från tidigare delar finns det ändå mycket klassiska inslag kvar. Bland annat återvände man till jobbsystemet som vi redan bekantat oss med i Final fantasy I, III samt V och världen är återigen fylld med klassiska fantasyinslag.

Att det skulle ta elva huvuddelar innan Sakaguchi slutligen skapade den sista fantasin var det nog ingen som trodde 1987.
Men trots Final Fantasy XIs framgång hade jag personligen föredragit ett bättre farväl som likt Final Fantasy VI eller VII aldrig glöms bort.

Nördigt vetande: Final Fantasy XI spelas fortfarande av flera hundratusentals spelare och Square Enix verkar inte ha några planer på att stänga ner servrarna. Istället överväger man en release av spelet till Playstation Vita.

Med Sakaguchi borta ur bilden var i alla fall jag något orolig hur serien skulle utvecklas.
Final Fantasy XII led av flera problem och stora förändringar mitt i produktionen. Bland annat gick spelet från att vara ytterligare ett MMORPG till ett offlinespel, huvudrollen som först gick till Bash vandrade sedan över till Vaan som slängdes in sent i utvecklingen och produktionen led även av avhopp där Final Fantasy Tactics- och Tactics Ogre-skaparen Yasumi Matsuno klev åt sidan.

Slutprodukten blev däremot över förväntan och världen Ivalice känns nästan lika levande och innehållsrik som Vana’diel från Final Fantasy XI.
Likt många av Yasumi Matsunos tidigare spel får vi följa en berättelse kring politiska intriger där karaktärerna har mindre betydelse och är istället en del någonting större.
Om man inte tröttnar på ett spel efter över 100 timmars speltid måste det ändå anses som en lyckad del i serien.

Nördigt vetande: Final Fantasy XII är det första spelet i huvudserien som återvänder till en tidigare använd värld.
Ivalice, som Final Fantasy XII utspelar sig i, har vi fått besöka flera gånger tidigare. Första gången var i och med Final Fantasy – Tactics och sedan återvände vi dit i både Vagrant Story och de två Final Fantasy Tactics Advance-spelen.

Trots sina fina försäljningssiffror är Final Fantasy XIII ett spel som fått utstå mycket kritik.
Efter en inledning som aldrig verkade ta slut fick vi heller aldrig vika av från stigen utan leddes hela tiden framåt längst långa och raka korridorer.

Personligen tycker jag kritiken är berättigad men samtidigt var jag en av de (få?) som faktiskt fastnade för spelets berättelse och framförallt dess nyskapade strider som kräver snabba beslut och rätt uppsättning av sina karaktärers paradigms/roller.

Likt Final Fantasy VI får vi återigen följa en kvinnlig huvudkaraktär som denna gång var Lightning. Möjligtvis är Lightning en av seriens bättre huvudkaraktärer och definitivt seriens bästa kvinnliga karaktär.

Nördigt vetande: Till en början var Final Fantasy XIII planerad att komma till Playstation 2. Så blev aldrig fallet vilket beror på den positiva feedbacken techdemon Final Fantasy VII som visades upp under E3 fick.
Utvecklingen drog igång 2004, dvs två år innan releasen av både Final Fanatsy XII och Playstation 3. Att släppa Final Fantasy XIII till en konsol som redan ersatts och som var på väg bort från marknaden skulle antagligen inte ha varit den bästa idén heller.

Square Enix var inte sena med att utannosera Final fantasy XIV. Under Sonys E3-konferens, detta innan Final Fantasy XIII var ute, visade Square Enix upp en trailer som fick mig att hoppa av stolen och tjuta av lycka när Final Fantasy XIV-logan dök upp. Detta var innan jag lade märket till undertiteln ”Online”.

Efter det känns det som att allt bara gått utför för Final Fantasy XIV.
Har det inte handlat om den försenade PS3-versionen har det istället handlat om dåliga försäljningssiffror och trasiga spelmoment.
Antalet uppdateringar har passerat en för mycket och hade Square Enix inte stressat fram Final Fantasy XIV hade det kanske varit ett uppskattat MMORPG som faktiskt kunde varit fullt spelbart.

Nördigt vetande: Sakaguchi må ha lämnat serien bakom sig men kompositören Uematsu har återvänt flera gånger sedan sitt avhopp. Bland annat är det han som ligger bakom Final Fantasy XIVs musik som även fick sig en annorlunda release när soundtracken släpptes i butik. Istället för en vanlig utgåva släpptes musiken på två separata skivor, Battle tracks och Field tracks. Varje album har bara ett fåtal låtar på sig och all musik från spelet har ännu inte hittat ut till försäljning.

Om vi kommer att få se ett Final Fantasy XV är idag inte en självklarhet. Final Fantasy XIII kostade både mycket energi och pengar.
Yoichi Wada från Square Enix har själv kommenterat att serien kan komma och ta nya vägar som avviker från dess traditionella mall framöver. Samtidigt måste vi ändå räkna in att Final Fantasy XIII sålde riktigt bra och ett Final Fantasy XV väger tyngre hos både fans och dess plånböcker.

Hur serien kommer att se ut om några år vet inte ens Square Enix men får man drömma lite vore en tillbakagång likt Final Fantasy IX något att hoppas på.
Att låta Sakaguchi återvända genom någon form av samarbete med Mistwalker vore heller inte helt fel.
Oavsett har Final Fantasy varit en serie som underhållit och berört i 25 år och det är en serie som säkert kommer kunna fortsätta i 25 år till.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: