Veckans händelser (V.14)

Två av Square Enix kommande 3DS-spel har under den gångna veckan fått västerländska releasedatum. Först ut är Theatrhythm – Final Fantasy som släpps den 3 och 6 juli i Nordamerika respektive Europa. Den andra titeln är actionrollspelet Kingdom Hearts 3D – Dream, Drop, Distance som når oss i Europa den 27 juli och Nordamerika den 31 juli.

Maj-releasen av den slutliga delen i Arland-trilogin Atelier Meruru – The Apprentice of Arland börjar sakta närma sig. Har du ännu inte bekantat dig med spelet har utgivarna NIS America visat upp det genom en ny trailer.

Samtidigt som vi i väst väntar på Atelier Meruru har Gust hemma i Japan utannonserat den fjortonde delen i Ateliers huvudserie. Titeln är Atelier Ayesha – The Alchemist of the Ground Dusk och den 28 juni når det alla japanska PS3-ägare.
Tillskillnad från Arland-spelen kommer ingen tidsbegränsning finnas och målet är inte att driva en alkemiaffär utan finna sin försvunne syster Nio.
Nedan är en kortare trailer från spelet.

Nippon Ichis kommande mörka fantasyrollspel The Witch and the Hundred Knights kommer att få en västerländsk release i både Europa och Nordamerika under 2013. Spelet utvecklas till Playstation 3 av Prinny-teamet som ligger bakom Disgaea-spelen.
Tillskillnad från dessa är detta ett actionrollspel i en öppen värld där man utifrån sina egna val får vandra den goda eller onda vägen.

Slutligen har en ganska annorlunda nyhet dykt upp. Det är Square Enix som låtit flera av karaktärerna ur Final Fantasy XIII-2 klä upp sig i Pradas klädkollektion inför ett nummer av modetidningen Arena Homme+. Om detta kan tänkas bli en kommande DLC för spelet är okänt men nedan kan man kolla in bilderna.

Källa: Siliconera

Veckans releaser:

– Arc the Lad II (EU, PSN – PSone Classics)

Veckans Tips:

Spelat i Veckan:

Under veckan har jag både fortsatt min resa i Tales of the Abyss som verkar vara ett långt och välfyllt rollspel men även påbörjat fotbollsrollspelet Inazuma Eleven 2 – Firestorm.
Gillade man originalet som jag kommer även uppföljaren att underhålla. Däremot känns mycket bekant och några större nyheter verkar helt ha uteblivit.

Under början av påskhelgen har även två dagars Coop-spelande stått på schemat. Tillsammans med en vän har det blivit två sena nätter med mycket spelande och ohälsosamma mängder kolhydrater.
Inga japanska rollspel har hunnits med, vilket också har sin förklaring i att de ofta saknar flerspelarlägen, utan istället har fokus legat på action och plattform.
Några av spelen är den träffsäkra rälsskjutaren House of the Dead Overkill, det färgsprakande och otroligt charmiga plattformsäventyret Rayman Origins som till och med får mitt plattformsskeptiska hjärta att dunka och slutligen den actionpackade och intensiva rymdskjutaren Halo 2.

Annonser

5 Responses to Veckans händelser (V.14)

  1. Lania skriver:

    Nu har ju jag inte spelat de två första Arland-spelen, men de väntar i spelhyllan, men det där ser ju ganska mysigt ut. Det blir säkert ett köp, även om det kanske inte spelas på en gång. ^^ Stort wow på att det redan finns 14 delar av Atelier-serien! 😀

    Just nu sitter jag och spelar Pandora’s Tower. Jag trodde nog att det skulle vara en tokflopp i jämförelse med Xenoblade och Last Story, men jag har väldigt roligt. 🙂

    • Dom är riktigt mysiga, skrev en recension på ettan tidigare. Tvåan kan däremot bli lite för mkt av samma men inte dåligt för den delen.
      Har själv påbörjat Pandora’s Tower och hittills lovar det gott. Skulle föredragit om en target-knapp fanns, du har inte hitttat någon sådan?

      • Lania skriver:

        Nej, det finns ingen targetknapp, men jag kan inte säga att jag upplever att det behövs. När har du känt att det saknats?
        Däremot så är kontrollens upplägg lite knepigt vissa gånger. Jag får faktiskt lite ont i händerna när jag spelar, just för att fingrarna flyger överallt. 😉 Det är inte den mest optimala lösningen de har för vissa saker, men det funkar ju bra och man lär sig, så det är inget superstort minus i min bok.

      • Då det är fasta vinklar kände jag att det stundtals (inte så ofta) var svårt att urskilja djupet och jag attackerar för tidigt/för långt bort. Nu efter ca 8 timmars speltid och 4-5 bossar besegrade är det inget problem längre.
        Det verkar däremot vara ett relativt kort spel, å andra sidan innehåller det inga transportsträckor och långa dialoger.
        Jag antar du spelat med Classic controller som jag? Du får testa Wii-moten istället 🙂

  2. Lania skriver:

    Jag spelar med Classic Controller Pro ja. 🙂 Ser ingen anledning att köra med Wii-mote. ^^
    Jo, jag håller med om att djupet ibland kan spela en ett spratt, men det är inget som har stört mig jättemycket.
    Hela helgen drog förbi utan att jag spelade. :O Får försöka ta igen det nu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: