Recension: Ni no Kuni – Wrath of the White Witch

Ni no Kuni Logo

Plattform: PS3/PSN
Genre: Konsolrollspel
Releasedatum: 22 jan 2013 (US)/1 feb 2013 (EU)
Utvecklare: Level 5/Studio Ghibli
Utgivare: Namco Bandai

Level 5 har något som många andra spelutvecklare saknar.
Jag har kommit och kallat det för ”Level 5-magin” och även om du aldrig tidigare 
hört talas om uttrycket har du säkerligen stött på fenomenet.

Egentligen är Level 5 inga mästare på att skriva berättelser. Oftast är de väldigt traditionella och enkelt hållna men ändå omgivna av värme 
och det är här ”Level 5-magin” kommer in i bilden.
Trots sin enkelhet och vad många annars skulle beskriva som klyschigt skapar man världar och karaktärer fulla av liv och personligheter som kan
trollbinda vilken kritiker som helst.
Med undantag från White Knight Chronicles-spelen har vi sett det i allt från Dragon Quest VIII och IX till Rogue Galaxy och 
Inazuma Eleven.

Det senaste tillskottet, Ni no Kuni – Wrath of the White Witch, är ingen undantag utan här har man tillsammans med de hyllade animemästarna Studio Ghibli dragit 
magin till sitt yttersta och skapat en drömlik värld som jag sent kommer att glömma.

Ni no Kuni (1)

”En berättelse som går rakt in i hjärtat”

Redan i det inledande skedet där man får stifta bekantskapen med vår unge och utvalde hjälte Oliver väcks hjärtgripande känslor till liv när 
allting inte riktigt går som planerat.

Hoppet visar sig snabbt igen och äventyret kan dra igång på riktigt bortom den idylliska och 50-talsinspirerade förorten Motorville 
när man tillsammans med älvan Drippy beger sig till en av spelhistoriens mest fantasifulla och magiska världar för återfå 
sin lycka och stoppa hoten som börjat breda ut sig.
Det är en klassisk men ändå välgjord berättelse om storslagna äventyr, vänskap och godhet som nästan får en att känna sig som ett barn på nytt.

Att Studio Ghibli inte varit mer inblandade i manusskrivandet är lite synd men animationerna som de skapat ger Ni no Kuni det där lilla extra 
och det är svårt att inte känna sig på gott humör när man ser världskartans vyer, solnedgången ute på de sju haven eller städernas alla detaljer.

Ni no Kuni (2)

”Gotta catch ‘em all”

Utan att kännas föråldrat följer Ni no Kuni mallen, ibland till punkt och pricka, från den gamla skolans konsolrollspel.
Några slumpmässiga strider finner du dock inte utan istället transporteras du vid kontakt likt flera Tales of- och Star Ocean-spel till en ny inhägnad 
stridsskärm för att göra upp.
Till en början kan striderna kännas något ovana men efter några timmars spelande och när man väl låst upp systemets fulla kapacitet blir det en perfekt balans mellan realtid där man kan röra sig fritt på skärmen och klassiskt menybläddrande för att dela ut olika kommandon.

Till din hjälp under striderna som faktiskt kan vara utmanande emellanåt har du dina AI-styrda reskamrater och likt Dragon Quest V eller Pokémon kan 
du fånga in fiender som sedan slåss vid din sida.
Totalt finns det ett hundratal olika monster att tillfångata och genom att mata och uppgradera dem i olika riktningar kan du skapa 
ditt team utifrån eget tycke.

Ni no Kuni (3)

Nutidens Chrono Trigger?  

Det finns mycket gott att säga om Ni no Kuni men den här generationens Chrono Trigger eller Final Fantasy VII blir det aldrig riktigt.
Det är däremot inte långt ifrån och även om det rör sig om mindre skönhetsfläckar är det inte helt felfritt.

Musiken som överlag är riktigt bra och minnesvärd kunde ha haft ett tiotal låtar till och de lite allt för ofta förekommande textdialogerna utan röstskådespeleri tar bort lite utav 
karaktärernas personligheter.

Att hela tiden även bli ledd av en vägvisare och få de flesta lösningarna placerade på ett silverfat drar ner på den egna tankeverksamheten. 
Jag gillar att man har varierat alla strider och transportsträckor med mindre pussel och flera sidouppdrag men samtidigt vill jag få lösa dessa på egen hand.

Ni no Kuni (4)

Ni no Kuni är egentligen inte startskottet för en ny era utan istället ett traditionellt rollspel som i en ny förpackning inbäddad av magi tar en bakåt i tiden.
Level 5 och Studio Ghibli har däremot inte bara skapat en vacker kuliss för bakom dess polerade yta har jag funnit en värld som väcker äventyrslustar inom mig och en berättelse som gått rakt in i hjärtat.

4 av 5

Annonser

6 Responses to Recension: Ni no Kuni – Wrath of the White Witch

  1. Fredrik skriver:

    Bra recension även om jag inte håller med i allt, men håller med om att spelet är värt 4 av 5. Från denna generation så gillar jag spel som Lost Odyssey, Radiant Historia och Xenoblade Chronicles mer, men det är ändå ett rätt bra spel även om jag önskar att storyn gick lite mer djupgående. På många sätt tyckte jag att spelet kändes som om det kunde vara den perfekta JRPG-introduktionen för barn (fast ändå kanske inte då det är på engelska).

    Klarade spelet häromdagen och sysslat lite med efterspelsgrejerna, nya sidouppdrag osv. Men det känns tveksamt om jag någonsin kommer fortsätta spela spelet för att samla och tillfångata alla monster och samla in alla ingredienser till alkemin. Det är helt enkelt för tråkigt.

    Har dock varit nära att klara av klass S på Sollosseumet, så jag kommer nog ge det några nya chanser, och förhoppningsvis klara av det.

    Sedan vet jag inte riktigt om jag håller med om ”Level 5-magin”, utan tycker det mest handlar om en generell charm som vanligtvis finns i spel som använder sig av cel shading, så som Klonoa 2 och Musashi: Samurai Legend till PS2.

    I övrigt så vann jag nyligen ett japanskt exemplar av Wizard’s Companion med Akihiro Hinos autograf på den europeiska Playstation-bloggen då en av mina frågor plockades in till intervjun, vilket var trevligt 🙂
    http://blog.eu.playstation.com/2013/02/15/ni-no-kuni-akihiro-hino-answers-your-questions/

    • Tack!
      Håller med. Föredrar också de spelen. Just Radiant Historia och Xenoblade är två toppfavoriter.

      Ni no Kuni verkade locka väldigt mycket barn under Gamex iaf. Kände mig rätt ensam bland alla barn och feta kontroller när jag testade demot där. 🙂

      Just alkemin brydde jag mig inte om så mycket. Kändes som om jag fick för få recept och orkade inte experimentera något själv.
      Generellt har jag svårt för att återvända till klarade spel om det inte är en ny runda många år senare. Är väl bara Rogue Galaxy och Star Ocean 3 som jag fortsatt spela efter slutet.

      Visst spelar cel shadingen in en del. Men tycker också Level 5 är duktiga på detaljer. Ta tex Wizard’s Companion som är det där lilla extra som får världen att kännas mer rik och levande.

      Grattis! Schyst pris. Vilken var din fråga?

      • Fredrik skriver:

        Jo, håller med om att Wizard’s Companion är en trevlig grej, även om den är orsaken till att spelet inte gick så bra i Japan. Det krävdes ju att man bar den fysiska boken med sig för att kunna spela spelet till DS, vilket inte var speciellt smidigt och sedan när PS3-versionen släpptes så låg inte intresset speciellt högt då folk ogillat DS-spelet.

        Min fråga var ”It took over a year to translate the game, what are the biggest hurdles to overcome during the translation process? Did the experience give you any ideas on how to speed it up for future projects?”

        Den japanska versionen av Wizard’s Companion som jag fick är också den till DS-versionen så den är lite annorlunda än den man fick med Wizard Edition. Bland annat så är det en annan världskarta.

  2. Alex skriver:

    Tycker också 4/5 är rättvist och håller med Fredrik om att storyn kunde gått djupare.
    Annars tycker jag ”Level 5-magin” stämmer in bra. Tror både grafiken och deras känsla för att skapa levande världar spelar stor roll.
    Bra skrivet iaf!

  3. […] Plats 1: Ni no Kuni – Wrath of the White Witch Format: PS3/PSN Genre: Konsolrolspel Betyg: 4/5 Mycket bra […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: