Recension: Fire Emblem – Awakening

FE Awakening logaPlattform: 3DS/3DS eShop
Genre: Strategirollspel
Releasedatum: 4 februari 2013 (US), 19 april 2013 (EU)
Utvecklare: Intelligent Systems
Utgivare: Nintendo

Balansgången mellan frustration och spänning är hårfin när man vid minsta snedsteg kan förlora en karaktär för gott.
Likt dåtidens roguelikes är Fire Emblem-serien känd för sin brutala ”Permadeath”-mekanik där en allierads död blir permanent för resten av spelet.

I Nintendos trettonde och redan hyllade strategirollspel, Fire Emblem – Awakening, fortsätter man på det spåret och bortsett från titlar så som From Softwares Souls-serie har få spel skapat en sådan spänning där man ständigt måste vara på sin vakt för att allt inte ska gå förlorat.

FE (1)

Casual eller Classic = Ett spel för alla!

Känner du redan nu att spelet låter mindre intressant tack vare dess ”Permadeath” kan du vara lugn.
Det vore en stor försäljningsmiss av Nintendo att inte inkludera ett ”Casual”-läge för att på så sätt kunna intressera både nykomlingar och de som varit med sedan debuten till Famicom 1990.

I ”Casual”-läget återvänder dina besegrade kämpar efter stridens slut och du behöver aldrig oroa dig för att få en underbemannad armé på några få soldater.
Däremot går du miste om Fire Emblem – Awakenings kanske mest intressanta egenskap och då den normala svårighetsgraden bjuder på en relativt låg utmaning kan den vane spelaren i ”Casual”-läget bli sittandes med ett ganska grundläggande strategirollspel som inte vågar gå utanför genrens ramar.

Upplägget blir ganska enformigt där liknande strider avlöser varandra och ofta saknar jag den där ”Over the top”-känslan med stora bossar och areaattacker som kan sätta eld på halva arméer.

Med det sagt är Fire Emblem – Awakening ändå fullt njutbart i båda lägena. Medan Classic ger en mer nervkittlande upplevelse har ”Casual”-läget ett otroligt bra flyt och lättilgänglighet där man sällan behöver grinda i längre perioder.

FE (2)

”En ljusare framtid”

För mig har berättelsen alltid varit en stor del i ett strategirollspel och genom åren har vi fått se flera klassiska berättelser med handlingar centrerade kring storskaliga krig, politiska intriger, maktgalna herrar och förrädiska vänner.
I Fire Emblem – Awakening ser vi liknande teman när man som en egenskapad karaktär slår följe med Chrom, prinsen av Halidom of Ylisse, för att bevara freden i kungadömet och skapa en ljusare framtid.

Likt spelet i övrigt flyter även storyn på riktigt bra där det inte lämnats mycket utrymme åt ”onödiga” sekvenser och dialoger.
Den är kanske inte perfekt men tack vare flera intressanta och starka karaktärer tappar man aldrig intresset.

I barackerna kan man också lära känna karaktärerna bättre genom att lyssna på deras konversationer och på så sätt skapa starkare relationer mellan dem. Detta kan i sin tur göra dem effektivare under striderna och vissa kan till och med gifta sig och skaffa barn ihop.

FE (3)

3DS:ens vackraste?

Med undantag från exempelvis Valkyria Chronicles är strategirollspelen inte direkt kända för att vara några tekniska underverk rent grafiskt.

Fire Emblem – Awakening är däremot riktigt behaglig för ögonen.
Tack vare de cel-shadade mellansekvenserna och de statiska men ändå så välgjorda karaktärsporträtten får både världen och karaktärerna genast mycket mer liv i sig.
Valet att spela med 3D gör inte saken sämre utan kan till och med ge spelplanen ett bättre djup och skärpa.

Att inte nämna Fire Emblem – Awakenings musik vore fel. Helt fel.
Den är nämligen lika fantastisk som minnesvärt där låtarna varierar från episka och pampiga toner till sorgsna och betydligt lugnare fiolstråkar.

Fire Emblem – Awakening är inte genrens mest nyskapande titel men tack vare dess lättillgänglighet och smidiga flöde i ”Casual”-läget eller dess spänning i det klassiska läget är det definitivt ett strategirollspel för alla.

Det var länge sedan ett strategirollspel fängslade som detta och efter att nästan spelat igenom det två gånger (en på Casual och nästan en på Classic) är det bara att konstatera att Nintendo har skapat ett spel som är värt att skaffa en 3DS för.

4 av 5

Annonser

5 Responses to Recension: Fire Emblem – Awakening

  1. Alex skriver:

    Jag är inget jättefan av SRPG:n men ser fram emot Fire Emblem väldigt mycket.
    Även om du verkar vara mer positiv till Classic vet jag inte om det är något för mig. Är det inte lite liknande uppläg i FF Tactics? Tyckte det mest var jobbigt och slutade med att jag startade om striderna om en karaktär gick förlorad.

    En bra recension annars!

    • Vill du ha det lite mer lättillgängligt så passar nog casual bra.
      Visst påminner det lite om FFT.
      Skillnaden, om jag minns rätt, är att man har en viss tid på sig att återuppliva en karaktär i FFT.
      Sen är det lättare att få med sig nya karaktärer i FFT. Man kunde väl enkelt hyra en ny där.
      På det sättet är nog FE lite mer utmanande och skapar mer spänning.

      Kul att du gillade den 🙂

  2. Fredrik skriver:

    Kommer nog köpa en 3DS snart då spelutbudet börjar bli riktigt intressant med spel så som Fire Emblem: Awakening, Etrian Odyssey IV, Bravely Default, Code of Princess, Ace Attorney 5 och den nyligen utannonserade uppföljaren till Link to the Past.

  3. […] Plats 12: Fire Emblem – Awakening Format: 3DS/eShop Genre: Strategirollspel Betyg: 4/5 Mycket bra […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: