Recension: Final Fantasy XIV – A Realm Reborn

FF14 ARR Logo
Plattform: Playstation 3/PC
Genre: MMORPG
Releasedatum: 27 aug (EU/US)
Utvecklare: Square Enix
Utgivare: Square Enix

Vad handlar egentligen ett MMORPG om?

När Final Fantasy XI Online släpptes 2004 i Europa valde Square Enix, i alla fall till en början, att lägga stort fokus på att man skulle spela tillsammans med andra och som solospelare kom du inte långt utanför din hemstads murar.

Kritiken kring detta möttes ofta av att ”MMORPG:n handlar om att spela tillsammans med andra” och samtidigt som det kan vara en stor del av ett MMORPG borde det inte vara ett måste.

I min mening ska istället det ”perfekta” MMORPG:et ge utrymme åt alla möjliga typer av spelare oavsett om du vill spela i grupp eller ensam, ta del av en berättelse eller jaga sidouppdrag, levla din karaktär eller göra bisysslor, träffa nya människor eller bara leva dig in i en annan värld.
Utvecklarna ska bara ge oss spelplanen och dess verktyg för spelets begränsningar sätter vi spelare bäst själva.

Efter den ursprungliga och katastrofala releasen år 2010 har Square Enix i och med Final Fantasy XIV – A Realm Reborn återigen slagit upp dörrarna till världen Eorzea och bortsett från ett par releaseveckor med fulla servrar och irriterande felmeddelanden även tagit ett steg närmare det perfekta MMORPG:et.

FF14 ARR (1)

En fantasi väl värd sitt namn

Till och med för nya MMO-spelare är Final Fantasy XIV – A Realm Reborn väldigt lättillgängligt och efter att du skapat din karaktär, valt din klass, ras och server kan du snabbt komma igång och utforska Eorzea som är fylld till bredden av referenser och inslag som hör Final Fantasy-serien till.
Med det sagt finns det även innehåll och utmaningar så det räcker och blir över för veteraner av genren.

Likt andra MMORPG:n kommer även Eorzea med stor sannolikhet att växa med kommande expansioner men även i nuläget är det en relativt stor värld, eller kontinent om vi ska vara noggranna, med mycket att utforska där man lättast tar sig runt på en chocobo.

Det är en vacker plats där de tre stora städerna och dess kringliggande områden bjuder på stor variation.
Ökenstaden Ul’ Dah är likt Rabanastre från Final Fantasy XII fylld av sand och torka, i hamnstaden Limsa Lominsa finner du både pirater och höga utsikter och slutligen har vi Gridania som med sina gröna skogar fick mig på fall.

Alla tre städer står nu tillsammans enade efter sin ödeläggelse för 5 år sedan och återigen börjar nya hot skymta längst horisonten. Du är en av många som utnämnts till världens räddare för alla vet väl att om det finns mörker så finns det ljus.
Berättelsen som friskt blandar nya inslag med fanservice är oväntat nog bra och då är den bara en liten del av vad A Realm Reborn har att erbjuda.

FF14 ARR (2)

Jakten på exp

Oavsett om du är typen som vill följa huvudberättelsen, ta dig an sidouppdrag, ”raida” grottor tillsammans med andra eller utforska nya platser på kartan så belönas du ständigt med ny erfarenhetspoäng.
Som genren hör till är jakten på exp och även andra föremål en stor del av Final Fantasy XIV och oftast känns det tillräckligt belönande utan att du behöver spendera timmar framför skärmen.

Likt Final Fantasy V kan man genom spelets eminenta jobb- och klassystem kombinera sina lärda attacker eller magier så exempelvis en primär krigare har tillgång till vita magier när nöden kräver.
Oavsett vilken startklass du väljer är det svårt att tröttna på Final Fantasy XIV då du ständigt kan pröva nya spelstilar och taktiker.

Till en början, innan du låst upp möjligheten att byta klass eller innan du lärt dig särskilt många olika typer attacker, kan striderna kännas något enformiga men desto högre level du når desto mer blomstrar striderna.
Visst kan det bli en del ”dussinstrider” mellan varven men att ta ner större bossar, framförallt när man måste förlita sig på andra där alla har sina bestämda ”roller”, är riktigt roligt och det är då striderna briljerar som mest.

FF14 ARR (3)

PS3 Vs. PC

Har du tillskillnad från mig tillgång till en ordentlig speldator är PC-versionen det självklara valet. Bortsett från en snabbare kontroll i och med tillgång till mus och tangentbord kommer även det grafiska vara snäppet bättre.

Bilduppdateringen kan stundtals svikta på Playstation 3-versionen där exempelvis NPC:er kan ta ett tag innan de syns och när mycket händer på skärmen under en och samma gång kan kortare lagg uppstå.

Med det sagt är Final Fantasy XIV fullt njutbart till Playstation 3 och genom att koppla in ett tangentbord kommer du lättare kunna kommunicera med andra och tack vare kontrollens axelknappar kan du sätta samman olika snabbkommandon som är lätta att navigera mellan.

Bortsett från bilduppdateringen kommer de grafiska skillnaderna heller inte bli lika tydliga om du inte jämför versionerna sida vid sida för i slutändan är ändå Final Fantasy XIV ett riktigt snyggt spel till Playstation 3.

Trots mindre brister som framförallt är synliga i Playstation 3-versionen är Final Fantasy XIV – A Realm Reborn ett fängslande MMORPG där Square Enix fångat den rätta Final Fantasy-känslan.

Eorzea är en väl sammansatt plats där många timmar kan spenderas och ständigt känns det som att man hittar nya platser att utforska eller saker att samla.
Oavsett vad du är ute efter borde Eorzea ha en plats åt dig!

4 av 5

Annonser

One Response to Recension: Final Fantasy XIV – A Realm Reborn

  1. […] Plats 4: Final Fantasy XIV – A Realm Reborn Format: PC/PS3 Genre: MMORPG Betyg: 4/5 Mycket bra […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: