Recension: Dark Souls II

DS2 logo

Plattform: PS3/360/PC
Genre: Actionrollspel
Releasedatum: 14 mars (PS3/360), 25 april (PC)
Utvecklare: From Software
Utgivare: Namco Bandai

Frågar du mig så kan den tredje delen i en serie kännas väldigt riskfylld.
Det är ofta där utvecklarna börjat köra slut på idéer, man lyckas inte nå upp till den första delens nyskapande känsla och det finns inte mycket kvar att förfina sedan del två.

Ser vi till From Softwares Souls-serie var Demon’s Souls när det begav sig 2009 en frisk fläkt på en marknad som i mångt och mycket styrdes av att spel skulle vara något för alla.
Dark Souls som följde upp succén 2011 var minst lika underbart och även om det inte gav oss mycket nytt fick vi istället mer av allt.

I Dark Souls II har From Software fastnat lite i fällan och på sina ställen känns det som att man tagit ett steg bakåt.
Missförstå mig rätt nu för Dark Souls II är fortfarande ett riktigt bra inslag i serien men inte lika väl sammansatt som dess två föregångare.

DS2 (1)

Den stora lögnen

Det första jag, och antagligen många andra, reagerade på efter att karaktärsskapandet var klart var att det rent grafiskt inte alls nådde upp till förväntningarna.

Är det ett fult spel då?
Nej, det är på sina ställen bättre än tidigare delar men med en ny genration ute på marknaden och pågrund av att man visade upp en helt annan grafisk kvalité innan releasen kom det lite som ett slag i magen.

Nyheten med facklan, som skulle komma och bli ett bättre val än skölden i vissa fall, blev pågrund av den grafiska nedgraderingen en mindre viktig del av Dark Souls II.
Personligen hade jag hoppats på en bättre integrering där man likt Dragon’s Dogma skulle släcka ner och låta spelaren vandra i blindo utan något ljus i handen.
Nu kom facklan nästan aldrig till användning.

Vad som däremot dragit nytta av den grafiska ändringen är bilduppdateringen som ständigt håller en stadig nivå och Dark Souls II flyter på allra bäst av de tre Souls-spelen.
Kanske är en bättre bilduppdatering värt nedgraderingen men problemet handlar också om principen där Namco Bandai och From Software sålt något som ännu inte finns.

DS2 (2)

”Prepare to die… Again” 

Ända sedan King Fields-tiden har From Softwares många titlar kännetecknats av två starka egenskaper.

Den ena är svårighetsgraden som inte bara utmanar utan även belönar.
Dark Souls II fortsätter i samma fotspår och utmanar men samtidigt känns det som att man gjort spelet något mer lättillgängligt än tidigare.
Bland annat kan du bara besegra fienderna ett antal gånger innan de försvinner för gott, mer helande föremål finns nu tillgängliga och på många av bossarna kan du använda dig av liknande taktiker.

På tal om bossarna så är det antagligen spelets största brist där framförallt första halvans bossar känns lite för snarlika och storleken aldrig särskilt skrämmande.

Visst ställs vi inför en köttyxsvingande klump sammansatt av flera plågade kroppar, en stilrent designad Mirror Knight på ett blixtrande tak eller ett välkänt besök av eldsprutande Gargoyles men ingen av dem känns riktigt lika minnesvärda eller spelmässigt bra designade som The Tower Knight från Demon’s Souls eller Ornstein & Smough från Dark Souls.
Dom saknar tyngden, storleken, känns aldrig helt omöjliga och att cirkulera runt dem med skölden uppe är ett bra knep för att segra.

DS2 (3)

Mästarna på mörk fantasy

Den andra egenskapen som hjälpt att sätta From Software på kartan är den mörka atmosfären.

Drangleic, där vi denna gång befinner oss, är som väntat en värld fylld av död och sorg där den mystiska atmosfären fortfarande är lika påtaglig.
Souls-världen blir för varje ny del mer innehållsrik och även om berättelsen aldrig blir tydligt presenterad, vilket också är en del av mystiken, så kan man ägna många dagar åt att hitta teorier om hur allt hänger samman.

Även om flera områden har liknande teman som tidigare och de kommer att kännas bekanta för gamla spelare så finns det också många nya läckert och smart designade platser.
Det sträcker sig allt ifrån den soligt skimrande samlingsplatsen Majula där du börjar ditt äventyr till dimmiga skogar och drakfyllda tempel.
Oavsett vilken stig du väljer att starta vid kommer Dark Souls II att bjuda på upptäckarglädje i världsklass och faller du inte offer för en fiendes klinga finns det också gott om fällor eller riggade kistor som kommer att få dig att stupa.

DS2 (4)

Gillade du de två föregångarna så är Dark Souls II ett självklart val.
Det är kanske inte ett riktigt lika välslipat mästerverk men fortfarande en trogen atmosfärisk uppföljare där 50 spelade timmar flyger iväg som två.

4 av 5

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: