Månadens Retrospel (Juni): Willow

Willow (1)
Titel: Willow
Format: Nes
Release: 1989 (US), 1993 (EU)
Genre: Actionrollspel

Licensspel har kanske aldrig kommit och fått det bästa ryktet om sig och antagligen med allt rätt då många utvecklare förlitat sig mer på varumärket än kvalitén på spelet.

Visst har det funnits undantag genom åren såsom Quackshot, Sweet Home, Turtles in Time eller nyare verk som exempelvis Batman-spelen eller Obsidians version av South Park.

Men oavsett vilken generations licensspel man tittar på tror jag att nyckeln till framgång ligger i att få utrymme till egna tolkningar där man inte slaviskt följer filmen, eller vad det kan tänkas vara baserat på, till punkt och pricka.

Willow (2)

När Capcom under 80-talet fick den ärorika uppgiften att tolka Lucasarts klassiska fantasyfilm Willow gjorde man just detta.

Samtidigt som hela Willow-universumet fortfarande finns där med välkända karaktärer, platser och föremål har mycket skalats ner och anpassats för en 8-bitskassett.
I filmen är den kortväxte huvudpersonen Willow ingen stor svärdsvingande hjälte men i spelet är han i stort sett så bra som du tillåter.
Tillskillnad från filmen så saknar du ditt ressällskap och även om den ondskefulla drottningen Bavmorda ska besegras så finns det inget utvalt och borttappat barn som annars har en väldigt central roll i filmen.

Att berättelsen genomgått en del modifikationer känns välkommet då Nintendotiteln kan stå på egna ben, kännas fräschare och få ett fantastiskt tempo utan för mycket ”filmdialog”.

Willow (3)

Växte du likt mig upp med licensspel från 80- och 90-talet så vet du att plattformsgenren var ett säkert kort med billig utvecklingskostnad och hög populäritet.

Att Capcom då istället vek av och kombinerade Willows fantasytema med action och rollspel känns som ett bra beslut. Fantasy och rollspel passar nästan alltid perfekt ihop och en linjär plattformshoppare hade fått det svårt att skapa samma äventyrskänsla som vi nu fick.

Likt The Legend of Zelda utspelas Willow utifrån ett klassiskt fågelperspektiv där du mellan besök i städer och grottor hittar både fiender och pussel.

Man märker tidigt att Capcom har gjort det där lilla extra och bara så enkla saker som gräsets vajande rörelser i vinden eller grottornas relativt komplexa storlekar får världen att kännas så mycket mer levande.

Till och med det smått krångliga lösenordssystemet gjorde mig inget då det var svårt att stänga av när man väl hade plockat upp kontrollen.

Willow (4)

Håller Willow än idag?

Ja! Willow tillhör än idag skaran av de bättre licensspelen där Capcom lyckats balansera nytt material och egna tolkningar med det man kan förvänta sig av ett spel med Willow i titeln.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: