Historien om de japanska rollspelen (3/3): Actionrollspelen får fäste (1984)

Under de två första åren för de japanska rollspelen såg vi inslag från bland annat strategi-, simulator- och äventyrsgenren.
1984 fortsatte inte bara i samma spår utan introducerade även Japan för actionrollspelen.

Dragon Slayer (FM-7, PC-88 (MSX, X1, GB, Saturn m.fl.))

DS (1)
Jag tycker alltid det är lite ironiskt när man menar att dagens japanska rollspel går för mycket åt actionhållet istället för att hålla sig till den ”klassiska” formulan.
Japan har länge utvecklat actionrollspel som utifrån ett tidsperspektiv antagligen är mer klassiska än vad både Dragon Quest och Final Fantasy är.

När Falcom 1984 lanserade ett av de tidigaste actionbaserade rollspelen, Dragon Slayer (ドラゴンスレイヤー), blev det snabbt en succé.

Trots att jag spelat Saturn-versionen med en mycket förbättrad bild känns det som att det har åldrats minst bra av sina motsvarigheter.
Precis som titeln antyder ska en drake dräpas medan man navigerar en idag primitiv öppen värld med labyrint-liknande struktur.
Svårighetsgraden är likt många andra titlar från samma tidsera hög och spenderar du inte tiden åt att försöka navigera rätt är du antagligen upptagen med att levla.
Oavsett spelets kvalitéer så var det som sagt en succé som både var med och la grunden åt kommande actionrollspel som Ys eller actionäventyr som Zelda.

DS (2)

DS (3)

Hydlide (PC-60, PC-88 (MSX, FM-7, X1, NES m.fl.))

Hyd (1)

Hydlide (ハイドライド) från T&E Soft är det andra stora och viktiga actionrollspelet som hittade ut under 1984.
Återigen är det med ett klassiskt fantasytema och likt Falcoms Dragon Slayer stöter man in i fienderna för att attackera.
Liknande attacksystem har också använts i senare titlar som exempelvis Ys eller Lagoon.

Hydide har tillskillnad från Dragon Slayer en bättre ”världsstruktur”, känns mer genomtänkt och introducerade för sin tid ett par riktigt intressanta inslag.
Bland annat kan du spara närsomhelst och genom att stå stilla återfår du automatiskt hälsa samt MP.
Hydlide fick kanske inte samma uppmärksamhet som Dragon Slayer men var före sin tid och och en viktig del för marknaden.

Hyd (2)

Hyd (3)

 

The Black Onyx (PC-88, PC-60, PC-98, (GBC, MSX, NES m.fl.))

BO (1)

Chanserna är stora att du redan hört talas om The Black Onyx (ザ・ブラックオニキス) då det tillsammans med Dragon Quest brukar benämnas som de första japanska rollspelet.
Har du läst de två tidigare delarna vet du nog nu att det inte är hela sanningen.

The Black Onyx är i varje fall ett tidigt rollspel som utvecklades av Henk Rogers från Nederländerna fast i Japan med ett japanskt team (Bullet-Proof Soft).

Spelet blev en stor hit och Henk Rogers hämtade både inspiration från Ultima och Wizardry när det utvecklades.

The Black onyx uppfinner knappast hjulet på nytt, vilket det heller inte behöver, och är en klassisk dungeon crawler i förstaperson där man skapar sina egna karaktärer och utforskar stora ”3D”-labyrinter.

BO (2)

BO (3)

Hearth of Phantasm / Mugen no Shinzou (PC-88, PC-98, Mz-2500, S1)

Heart of Phantasm (1)

När Yuji Horii skapade Dragon Quest 1986 fanns det flera spel som han använde som inspirationskälla. Serier och spel som Wizardry och The Black Onyx nämns ganska ofta men en titel som många kanske inte känner till är Mugen no Shinzou eller Heart of Phantasm (夢幻の心臓) som den kallas på engelska.
Titeln är den första av tre från utvecklarna Xtalsoft där också Kazunari Tomi (Inblandad i flera Falcom-spel samt Lunar-serien) och K. Kawahara (skrev bland annat scenariot till Squares The Treasure of Rudras) även varit inblandade.

I Hearth of Phantasm spelar man som en gudafördömd man som transporterats till en annan värld styrd av drakar samt magi och för att kunna hitta hem igen måste man nu hitta artefakten The Heart of Phantasm.
Kanske inte den mest originella berättelsen och som i många andra rollspel från 80-talests första halva är det en dungeon crawler som också har städer och en form av förenklad världskarta i fågelperspektiv.
Spelet är däremot för sin tid ett riktigt snyggt spel där fiendedesignen verkligen sticker ut.
Ett inslag som kanske inte var helt vanligt då är timern som tickar ner när du rör på dig.

Heart of Phantasm (2)

Hearth of Phantasm (3)

Heart of Phantasm (4)

Lite övriga rollspel från 1984:

Grand Cross (グランドクロス)
Format: PC-88, FM-7
Utvecklare: XtalSoft
Vad: En dungeon crawler med starka sci-fi- och äventyrselement.

Grand Cross (1)

In the Psychic City (サイキックシティ)
Format: PC-88, FM-7
Utvecklare: Hot-B
Vad: Ett cyberpunk-inspirerat rollspel utspelat i ett alternativt tjugohundratal där invånarna utvecklats och fått ”psychic powers”. Det tredje världskriget har brutit ut och människorna med sina nya förmågor jagas.
PC (1)
 
Super Dangeon
Format: PC-88, PC-98
Utvecklare: Fuji Onkyou RAM
Vad: En felstavad dungeon crawler med mer klassiska drak- och riddar-teman.

SD (1)

Kamen Rider (仮面ライダー)
Format: PC-88, FM-7
Utvecklare: Bandai
Vad: Ytterligare en dungeon crawler baserad på den japanska superhjälten Kamen Rider.

Kamen Rider (1)

Courageous Perseus (カレイジアスペルセウス)
Format: PC-88, FM-7, X1, MSX
Utvecklare: Cosmos Computer
Vad: Ett actionrollspel baserat på grekisk mytologi som fått mycket mindre uppmärksamhet än både Dragon Slayer och Hydlide. 

Perseus (1)

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: