Recension: Terra Battle (Spel 7/52)

TB logo

Plattform: iOS, Android
Genre: Strategirollspel
Releasedatum: 9 oktober 2014 (ej Sverige)
Utvecklare: Mistwalker

Oavsett hur mycket det tar emot att skriva det så har Sakaguchis relevans varit ett sjunkande skepp om man jämför med glansdagarna han hade hos Square i sitt tidigare liv.

Med det sagt tycker jag Lost Odyssey var en titel värd att skaffa en Xbox 360 för och inför varje nytt projekt som ”the gooch” och hans Mistwalker har på gång blir jag alltid lika upprymd.
Potentialen finns definitivt där men det går inte att förneka floppen där Microsoft trodde att namnet Sakaguchi skulle sälja konsoler i Japan och efter att inte fått något fast hem hos Nintendo efter The Last Story har mobilscenen och ”Free-2-Play” blivit Mistwalkers nya vardag.

TB (1)

Terra Battle ändrar inte det faktumet, det rör sig likt surfingspelet Party Wave och ”tower defence”-liknande titeln Blade Guardian om ”Free-2-Play” men denna gång har man hittat tillbaks till RPG-genren.

Att förvänta sig ett storslaget äventyr med hjärtskärande berättelser och starka personligheter bör man kanske inte göra utan istället rör det sig om en mycket mer lättillgänglig upplevelse som visserligen gör benämningen ”Free” rättvisa.

Visst finns det väntetider som man kan komma runt genom att öppna upp plånboken men mängden gratis speltid är generös och ”Energy” (valutan som laddar upp stamina och fungerar som continue vid game over mm) delas ut med jämna mellanrum.

TB (2)

Striderna som utgör större delen av Terra Battle är riktigt välgjorda och passar formatet och touchskärmen perfekt.
Det är strategibaserade sådana där man på ett rutnät förflyttar sina trupper för att omringa fienderna och på så sätt länka samman sina attacker.
Ju längre in man kommer desto mer utmanande kan det bli och att sätta samman en balanserad trupp som täcker upp fienders olika svagheter blir allt viktigare.

Striderna i sig är det alltså inget fel på men i längden kommer den enformiga känslan krypandes.
Jag hade gärna velat se mer att sysselsätta sig med utanför stridsskärmen. I den lokala baren kan man visserligen rekrytera nya kämpar och även uppgradera karaktärers olika klasser eller jobb men överlag känns det ganska begränsat och ett större djup hade inte skadat.

Den ganska klassiska fantasyvärlden Mistwalker byggt upp har definitivt potential och förstärks inte minst med musik som får mig att minnas Uematsus tidigare verk och de designade bakgrunderna och karaktärerna som skapats av olika artister sätter sin prägel.
Berättelsen kommer däremot aldrig i första hand utan är likt spelet i övrigt väldigt lättberättad och presenteras i en ”novellform” mellan varje kapitel.
Samtidigt som jag förstår att Terra Battle inte skapats för att konkurrera med Final Fantasy VII’s mytologi eller Lost Odyssey sorgligaste scener saknar jag ändå allt det där.

TB (3)

Tar man Terra Battle för vad det faktiskt är så är det ett lyckat resultat och de ekonomiska framgångarna finns där.
Drömmaren inom mig säger att det är en bra inkomstkälla för ett kommande storspel som det nedlagda Cry On eller en uppföljare till Lost Odyssey men verkligheten är antagligen kallare och om några år minns vi Terra Battle som genomslaget som fick Sakaguchi och hans team att bli en dedikerad iOS- och Android-utvecklare.
I bästa fall når nedladdningsräknaren 2 miljoner och vi får i alla fall en konsolversion av Terra Battle.

3 av 5

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: