52 spel på 1 år: Spel 8-9

8. Neutopia (PCE/TG-16, Actionäventyr)

Neutopia (1)
Efter en ganska lång väntan där kondensatorer bytts ut, RGB-uttag moddats och jag inte kunnat bestämma mig för vilken PC Engine- eller Turbografx-konsol jag skulle välja har min japanska PC Engine Duo som både tar HU-kort (regionslåst tyvärr) och CD-skivor (regionsfria!) anlänt för ett par veckor sedan.
Hudsons och NEC’s 8/16-bitarskonsol känns som en riktigt intressant del av historien där bland annat Working Designs hjälpte till att ta in flertalet rollspel till väst.

Likt Sega Master System som hade sin motsvarighet till Zelda i form av Golden Axe Warrior var Neutopia deras.
Likheterna är inte svåra att se utan i sann Zelda-anda så är Neutopia ett fantasydoftande actionäventyr i ett klassiskt fågelperspektiv.

Är Neutopia bättre än Nintendos klassiker från 1987?
Både ja och nej, Neutopia ser bättre ut, har mer varierade miljöer och ett magisystem där du kan skapa eldstormar runt omkring dig.
Däremot når bossdesignen på det stora hela inte upp till Zeldas nivå och svårighetsgraden är på gott och ont i lägsta laget. Det skapar visserligen ett bra flyt men drar också ner speltiden vilket inte är mer än 8-10 timmar lång.

Håller Neutopia än idag då?
Ja! Det klassiska Zelda-konceptet är än idag ett riktigt bra sådant som är enkelt att sätta sig in i och svårt att tröttna på.

 

9. Tokyo Twilight Ghost Hunters (PS3/PSV, Visuell novell/SRPG)

TTGH (1)
Har du någonsin undrat hur Ghostbusters hade sett ut om det skapats i Japan?
Tokyo Twilight Ghost Hunters hade antagligen varit resultatet och även om det aldrig kommer att få samma kultstatus som sina västerländska ”rivaler” så är det ett riktigt lyckat resultat som jag tror allt för många har och kommer att missa.

Som ny student på skolan Kurenai Academy i Shunjuku, Tokyo kommer du snabbt i kontakt med den andliga världen och spökjägargruppen The Gate Keepers.
The Gate Keepers är en härlig samling udda typer, allt från fd Yakuza-medlemmar, otakus och rockstjärnor som passerat sitt bäst-före-datum, vars viktigaste uppdrag är att hålla spökena borta från att terrorisera de levande.

Den andra delen av spelet är striderna och dess förberedelser där du, bortsett från klassiska inslag som levlande och inhandlande av nya vapen med mer, kan placera ut olika typer av fällor för skada spöken eller ändra deras rörelsemönster.
Striderna är inte de mest tekniskt snyggaste då du utifrån en rutindelad husritning/blueprint turbaserat förflyttar dina karaktärer för att besegra och hitta spökena. När en närstrid inleds går det för tillfället dock in i förstaperson för en kortare attackanimation.

Det som gör Tokyo Twilight Ghost Hunters ganska unikt är att fienderna rör sig samtidigt som du själv gör det.
Det gäller alltså att läsa spökenas rörelsemönster och även när du fått bättre koll på systemet efter en förvirrad inledning kan det lätt bli lite utav en katt och råtta-lek.
Att få full kontroll över striderna kan alltså vara svårt men när allt går som det ska känns det otroligt tillfredställande och att planera samt förbereda striderna med att placera ut fällor är riktigt underhållande.

Inledningsvis känns Tokyo Twilight Ghost Hunters väldigt svårhanterat men allt eftersom växer det och blir bara bättre och bättre. Det är kanske inte PS3:ans eller Vitans mest tekniska eller längsta (15 timmar) titel men helt klart något för alla fans av genren.

Who you gonna call? Ghostbusters The Gate Keepers!

4 av 5

Annonser

3 Responses to 52 spel på 1 år: Spel 8-9

  1. Yazuka skriver:

    Neutopia såg småmysigt ut må jag säga. Hade väl kunnat vara skoj att testa på det någon dag. ❤

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: