En dag i Akihabara (Spel 18-19/52)

18. Steins;Gate (PS3/PSV, Visuell novell)

S;G

Med ena foten i ett humorfyllt Akihabara där färgstarka karaktärer skildrar den japanska otaku-kullturen och den andra i en mer mystisk dimma där tidsresor och alternativa framtider skapas så tillhör Steins;Gate en av mina favoritberättelser någonsin.
Animeserien är likaså en stor favorit och efter att ursprungligen släppts till Xbox 360 2009 exklusivt i Japan så har även väst nu fått sig en konsolrelease.

Tillskillnad från många andra visuella noveller som 999 eller Tears to Tiara 2 så är Steins;Gate en renodlad sådan utan några inslag av äventyr eller rollspel.
Berättelsen spelar alltså en extra stor roll denna gång och att läsa text i timmar är på gott och ont det du kommer att få göra.
Personligen har jag inget emot det men oftast brukar dialogval utgöra kärnan i en visuell novell men Steins;Gate saknar det och låter dig istället kommunicera och påverka berättelsens flera alternativa slut genom att svara på e-post eller samtal från din telefon.
Den interaktiva delen hamnar tyvärr lite i bakgrunden och tempot blir aldrig riktigt detsamma som animeseriens.

Oavsett så är berättelsen fortfarande lika mästerlig och är du en lika stor fantast av serien som jag så är spelet ett bra komplement.
Har du däremot inte sett eller spelat Steins;Gate än så se till att göra det!

4 av 5

19. Akiba’s Trip (PS3/PS4/PSV/PC, Actionrollspel)

AT

Det kanske mest fascinerande med Akiba’s Trip är staden där man byggt upp en replika, eller nästan i alla fall, av anime-, manga-, teknik- och spelmeckat Akihabara.
Den första timmen spenderades mest vandrandes längst stadens gator och såhär några månader innan jag reser till Tokyo på riktigt vet jag redan var Super Potato, Sofmap eller Traders ligger.

Jag vill nästan likna Akiba’s Trip med Yakuza-spelen fast i animeform där vampyrer, eller synthisters som de kallas, börjat ta över Akibas gator.
Solljuset är dess största svaghet och efter att ha pucklat på dem med vapen som sträcker sig från tangentbord och gitarrer till ihoprullade idolaffisher och vattenpistoler så måste du få av dem deras kläder så de kan exponeras för ljuset.

Det är, bortsett från en något stel styrning och stundtals dålig kamera, ett bra system som påminner om ett klassisk 3D-beat-em-up och genom att kunna attackera på tre nivåer (huvud, midja och ben) får striderna ett bättre djup.
I längden kan Akiba’s Trip bli något enformigt, staden blir aldrig någon stor lekplats som i många andra ”sandlådespel” och uppdragen lite för lika det föregående.
Det är däremot inget dåligt spel men med lite mer arbete hade det kunnat nått mycket längre.

3 av 5

Annonser

2 Responses to En dag i Akihabara (Spel 18-19/52)

  1. Fredrik skriver:

    Jag är intresserad av Steins;Gate men tycker 369kr för en visual novel är alldeles för mycket.

    Är det någon skillnad mellan PS3 och Vita versionerna eller är dom identiska?

  2. Det ska vara samma spel men PS3:an kan vara bättre på vissa tekniska bitar. Jag körde till PS3 men kan tänka mig att en VN passar bättre i bärbar form.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: