Dragon Quest och den mästerliga världskartan

I skrivande stund så har Dragon Quest XI nyligen avslöjats till Playstation 4, 3DS och antagligen Nintendos kommande NX-konsol.
En klart udda kombination konsoler har Square Enix valt där varje spel, i alla fall till PS4 och 3DS, likt Ni no Kuni får varsin anpassad version men med samma berättelse.
Jag gillar idén, så många som möjligt kommer att kunna spela titeln och efter Square Enix smått dåliga insats i väst där vi ännu inte fått se Dragon Quest VII eller X känns det tryggt att det kommer till Playstation 4.
Det är en konsol som står sig starkast i väst och med en 3DS-release av Dragon Quest XI har jag svårt att se försäljningen av PS4:or kommer att skena iväg i hemlandet.

DQ11

När Dragon Quest VIII, det bästa spelet i serien tillsammans med Dragon Quest V, släpptes fick vi något som ännu ingen utvecklare lyckats återskapa.
Level 5 som stod för större delen av utvecklingen gjorde mycket bra men framförallt var världskartan något som stod ut och den bästa jag någonsin upplevt.
Egentligen var det en klassisk sådan fast i samma skala och detaljnivå som spelets övriga städer och grottor.
Aldrig någonsin har det varit lika vackert att jaga metal slimes medan solen gick ner bakom bergens toppar som i just Dragon Quest VIII.

DQ8

Jag minns väl min tanke och förhoppning, i och med den nya generationen runt hörnet, att detta skulle bli en ny standard.
Nu vart så aldrig fallet och spelen som behöll den ”klassiska” världskartan såsom Lost Odyssey, Tales of Vesperia, Ni no Kuni eller uppföljaren Dragon Quest IX vågade aldrig ta steget fullt ut.
Dragon Quest XI ser däremot ut att kunna ändra på detta och bortsett från en bättre grafik, två generationer senare, kommer fienderna som nu är synliga kunna ge världen mer liv och kanske har vi snart en ny kung över rollspelens världskartor!

Annonser

12 Responses to Dragon Quest och den mästerliga världskartan

  1. Yazuka skriver:

    Måste ta mig i kragen och köra igenom ett par Dragon Quest spel. Har ju 4, 5, 6 & 9 till DS, så måste köra dem. Gillar ju serien det lilla jag kört, men har aldrig kommit till kritan att köra dem ordentligt.
    Håller tummarna för att 11 kommer hit.

  2. opkij86 skriver:

    Haha, det är verkligen Dragon Quest tider just nu! Åttans världskarta kan bara beskrivas som magisk och det är faktiskt förvånande att inte fler försökt härma den. Det är väl egentligen just världen/kartan som gör hela spelet så bra och unikt. Den där Trailern för XI ser verkligen lovande ut, och att vi ska få se det på engelska känns väl högst sannolikt?

  3. Fredrik skriver:

    DQ4, DQ5 och DQ8 är underbara spel. Hoppas DQ11 blir något liknande med bra intressanta karaktärer osv.

    Stora misstaget med DQ9 i mitt tycke är att man får skapa alla 4 karaktärerna i gruppen. Och dom 3 som inte är hjälten säger aldrig ett ord, helt hjärndöda dockor. Så jag hoppas att DQ11 inte blir så.

  4. kntheking skriver:

    Åh vad bra skrivet. Jag håller med till fullo. Älskar kartan och hoppas verkligen att remaken kommer hit, vill spela de nya karaktärerna och utforska världen igen. Det är verkligen den bästa världen som gjorts i ett rpg där det alltid fanns något att upptäcka och någon ny osedd vy att beskåda.

  5. Lania skriver:

    Jag spelade en bit in i DQ VIII men jag har inte fastnat för den här serien. (Av någon anledning har jag dock DQ IX till DS och när jag skulle plocka fram min DS efter en lång tid utan att ha använt den konsolen så hittar jag den med det spelet i. Jag har aldrig varit så chockad. Har inget minne av att jag ens har köpt spelet och jag har definitivt inget minne av att jag har spelat det. O_o ) En anledning till att jag inte har fastnat för serien kan vara att jag fullkomligt avskyr karaktärsdesignen (ytligt, jag vet). (Om Chrono Trigger inte hade varit i pixlar hade jag kanske ogillat det också, hemska tanke!)
    Men det var många år sedan jag spelade det i x antal timmar. Kan du utveckla vad du menar när du säger att världskartan är så bra, utöver det du skrivit? 🙂

  6. Fanns det nån sparfil på DQIX också? 🙂

    Finns nog serie som jag också ogillar mkt för designen. Kommer tex på Crystal Chronicles-spelen men de är kanske inte så bra överlag heller.

    Kanske blir lite upprepning men ska försöka 🙂
    Känns som en världskarta som smälter samman med spelets andra platser (byar, grottor osv) bättre och blir en mer levande värld tack vare att skalan/proportionerna är detsamma på kartan som de övriga platserna.
    Många senare (fanns visserligen innan de här generationerna också) rollspel har ju skippat karta helt, låtit en teleportera sig i menyer istället, mer haft sammanlänkande områden (typ FF12, Star Ocean 3-4, flera Tales-spel) eller så har man gjort en klassisk karta som i Lost Odyssey, Vesperia, Ni no Kuni fast skalan har ju ändrats och blivit mindre/utzoomad med mindre detaljer.

    Sen finns det väl undantag och jag tycker Xenoblade Chronicles X gör ett bra jobb.
    Men tror också att designen spelar stor roll i DQ8. Gillar den skarp och lite extra svag för den cel-shadad stilen. Det i kombo med ”1:1”- skala gör det hela riktigt bra och mysigt.
    Det enda jag saknade var nog synliga fiender som hade gett kartan ännu mer liv.

    • Lania skriver:

      Det minns jag inte, kanske får kolla upp det. XD Om jag vågar. ^^;;

      Då är jag med på noterna,tack! Ja, det vanligaste har ju varit att kartan blir i annan skala som du säger. Är inte superförtjust i att kartan försvinner eller ”blandas” med områden eller vad man ska säga. Men det funkade helt okej i Zestiria i alla fall, mest för att det var roligare områden än i Xillia. Men ja, pratar vi världskarta, och sömlös dessutom, så vinner ju XCX alla priser. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: