52 spel på 1 år: Spel 23-25

23. Phantasy Star IV (Rollspel, SMD)

PS4

Även om både NES och SNES gick varmt hemma hos kompisar under 90-talet var det hos mig man kunde få pröva den lite coolare 16-bitskonsolen från Sega.
Trots det var det inte förrän den matiga Sega-samlingen till Playstation 2 som jag bekantade mig med Phantasy Star IV för första gången.

Det finns däremot ”lyxproblem” med stora samlingar på en skiva och alldeles för lätt överöses man av spel, man hoppar lätt vidare till nästa titel och kommer snabbt av sig.
Phantasy Star IV är ett sådant exempel och även om jag tog mig igenom stora delar av Segas episka rymdäventyr har det inte känts okej att inte få nå hela vägen fram och att nu fått avnjuta det i dess bästa tänkbara pixelform på originalhårdvara varit en riktig njutning.

Att Phantasy Star IV tillhör generationens bästa rollspel likt Chrono Trigger, Final Fantasy VI eller Dragon Quest V är det inget snack om.
De serietidningsliknande mellansekvenserna är riktigt läckert gjorda, både presentationen och berättelsen håller för sin tid en väldigt hög nivå och antalet karaktärer som slår följe lika stort som varierat.
Oavsett om vi pratar Phantasy Star IV’s färgstarka bild, välkomponerade musik eller klassiska men djupa strider med sitt ”macro”-system där man kan sätta ihop olika kombinationer mellan karaktärerna så är det alltid på topp.

5 av 5

24. Metal Gear Solid V – The Phantom Pain (Action, PS4)

MGS5

Det har varit med väldigt blandade intryck som jag tagit del av Kojimas, vad vi får anta vara, sista avsked till Metal Gear-serien.
Jag vill verkligen gilla Metal Gear Solid V mer än vad jag gör och visst är det ett tekniskt underverk, en öppen värld utan några buggar och ett stealth-system som är snudd på felfritt men samtidigt kan jag inte förstå varför en serie som Metal Gear skulle dra nytta av en öppen värld.
I spel som GTA där hela världen kan bli din lekplats eller i rollspel som Skyrim där öppna världar kan ge en episk fantasykänsla kan jag fullt förstå varför. Metal Gear Solid 5 bjuder varken på lekfullhet eller behöver någon stämningen som ett rollspel.

Det känns som en helt onödig del av spelet, det blir snabbt en ganska tråkig och enformig värld där de sandfyllda fälten och bergen avlöser varandra.
Uppdragen som allt för ofta handlar om att eliminera någon eller rädda en fånge känns även de väldigt enformiga och berättelsen som ända sedan Playstation 1-eran stått i fokus kommer nu bort sig och är spelets svagaste sida.
Big Boss lämnar heller inte han något starkare intryck och berättelsen som hade kunnat varit hans utveckling till kommande spel som Metal Gear 2 – Solid Snake försvinner på vägen.

Metal Gear Solid V är riktigt bra när det kommer till dess spelbarhet, det finns många olika sätt att infiltrera ett fiendeläger men samtidigt saknas Kojimas tidigare skickliga berättande och den instängda och strandsatta känslan som gjorde många tidigare delar så bra helt bortblåst.

3 av 5

25. Shenmue (Actionäventyr, Dreamcast)

Shenmue

Det finns alltid en fara att i efterhand ge sig på ett spel som nått en form av kultstatus då förväntningarna lätt kan bli skyhöga och besvikelsen likaså.
Shenmue, eller Dreamcast för den delen, nådde aldrig den breda marknaden Sega hade hoppats på men lovorden och engagemanget från dess community har varit riktigt stort.

Shenmue visade sig för mig att inte riktigt vara det jag trott och först hade jag föreställt mig ett ”open world” och Yakuza-liknande actionrollspel fast i ett 80-tals Japan.
Shenmue är istället mer ett actionäventyr, med större betoning på äventyr och en värld som är betydligt mindre och begränsad än föreställt.
För den sakens skull lever Shenmue upp till sitt namn, jag gillar att man vågat satsa mer på äventyr med dess ”pussellösning” och fantastiska atmosfär där staden står för kvalité istället för kvantitet.
Det är ett spel fullt av detaljer, saker att interagera med och ansiktsmodellerna är riktigt imponerande för att vara från 1999.

Berättelsen som kretsar kring Ryo och hans hämndresa efter sin fars mördare griper ändå från den inledande mellansekvensen tag i en och längst vägen (som även har sin fortsättning i Shenmue II) finns det mycket att sysselsätta sig med som att hjälpa den hemlösa katten, besöka stadens butiker eller bara spela bort sina pengar i arkadhallen som bjuder på gamla Sega-titlar.

Actionsegmentet har egentligen delats upp på två olika delar där klassiska ”Quick-Time-Events” blandas med ”Beat-em-up”-liknande strider där arsenalen av slag, sparkar och grep kan tränas upp för att bli starkare.
Striderna kan känns smått stela, kontrollen likaså men egentligen inget som kommer i vägen på det stora hela.

Shenmues nyskapande känsla är sedan länge borta men trots det håller det än idag en riktigt hög nivå och musiken som jag inte ännu nämnt en av de bästa skivorna som komponerats.

4 av 5

Annonser

8 Responses to 52 spel på 1 år: Spel 23-25

  1. Fredrik skriver:

    Phantasy Star 1-4 är riktigt bra, har speciellt bra minnen från första spelet, vilket även var det första JRPG jag någonsin spelade.

    Hoppas verkligen det kommer ett Shenmue 1&2 HD nu när trean är på gång.

  2. opkij86 skriver:

    Vilken härlig mix av spel! Jag behöver verkligen spela Phantasy Star IV igen för jag har väldigt dåligt minne av vad som verkligen händer i spelet och kan inte alls jämföra det med spel som FF6. Att sekvenserna tillför mycket är dock ett som är säkert och det som lämnat starkast minnen. Jag måste nog hävda att Pier Solar är min favorit till maskinen, lite lustigt när det släpptes när det gjorde, hehe.

    Shenmue kan jag bara hålla med om! Jag har faktiskt inte heller spelat tvåan själv men jag har sett större delen av det inkluderat slutet när en vän spelade det vid release, det känns som igår och jag har alltid någon undanflykt för att inte ta tag i det spelet (just nu har jag bara en japansk dreamcast, haha).

    • Måste ge mig på Pier Solar snart. Hört mkt gott om det och har det också i hyllan. Funderar däremot på att spela nyutgåvan av det så slipper jag öppna MD-releasn 🙂

      Har påbörjar Shenmue 2 men har inte hunnit så långt än. Ska försöka hinna igenom det innan jag åker nästa vecka.
      Antar att 2:an inte är så långt det heller.

  3. opkij86 skriver:

    Ja, jag är rätt sugen på att skaffa Dreamcast versionen av Pier Solar bara för att få en bra ursäkt att spela det igen, hehe. Men mycket rätt gör dom i det spelet!

    Shenmue 2 är något längre än ettan men max 30 timmar skulle jag gissa, det beror väl på hur många lådor man envisas med att öppna och hur många lampknappar man leker med, haha.

  4. opkij86 skriver:

    Jag är något tveksam till att stödja projekt tidigt i utvecklingen och gör det sällan men jag finns åtminstone med i eftertexterna i Pier Solar, hehe.

  5. Micke Johansson skriver:

    Skäms lite då jag aldrig spelat Phantasy Star IV eller något Phantasy Star spel ordentligt. Måste fixa det någon dag. Som vanligt när du skriver så, blir jag så jäkla sugen på att spela. =)
    Och ja, det är riktigt synd med MGSV. Hade sådana förhoppningar på det. =/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: